Ya Allah..sesungguhnya padaMu aku berserah..

'Bila ALLAH makbulkan doamu, maka DIA menyayangimu, bila DIA lambat makbulkan doamu, maka DIA ingin mengujimu, bila DIA tidak makbulkan doamu, maka DIA merancang sesuatu yang terbaik untukmu. 0leh itu, sentiasalah bersangka baik pada ALLAH dalam apa jua keadaan..kerana kasih sayang ALLAH itu mendahului kemurkaanNya'...

Tuesday, October 20, 2015

Fried Fish Fillet

Assalamualaikum w.b.t..'Allahumma La ilaha illa annta subhaanaka inni kuntu minaz zolimin' (Tiada Tuhan yang disembah melainkan Engkau Ya Allah, sesungguhnya aku adalah dari orang yang membuat zalim), doa Nasi Yunus ketika dlm perut ikan..bertemu sekli lagi, masih dlm misi nak clearkan sikit folder tu..bila nk habis klu asik duk tambah je kan, asalnya beli fillet ikan hritu nk buat fish n chips..tapi xde stok fries, tu yg skit dimasak buat lauk, baked 2 keping dan goreng celup tepung ni..bleh kenyang la mkn sketoi tu, besar..tebal plak tu isinya..utk batter tu masih guna rspi yg sblum ni, suka betul dgn rspi ni..rangup, cuma ejus sikit je, bleh guna utk mcm2 dgn batter tu..Inysaa Allah jumpa lagi, klu dlm masalah perbanykkan baca doa tu, Insyaa Allah semoga dilapangkan segala kesulitan dan mohon maaf atas segala kekurangan yg ada..

Fried Fish Fillet by http://ilhamdapur.blogspot.com
Bahan-bahan
  • 2-3 keping hammour fillet (gambar ikan kat sini)
  • 1/2 cawan tepung beras
  • 1/4 cawan allpurpose flour
  • 1 sudu kecil baking powder
  • sedikit serbuk lada hitam
  • 1/4 sudu kecil yis kering, mauripan dll - bancuh dengan 1 sudu besar sir suam
  • sedikit onion powder - option
  • 50ml susu segar
  • sedikit garam
  • sedikit pewarna kuning
  • air sejuk peti secukupnya
  • minyak untuk mengoreng secukupnya - maz guna minyak sayur
  • sos pilihan - maz buat mayo garlic sos - bancuh mayonis+sedikit whip cream @ susu segar+1 ulas bawang putih, tumbuk lumat dan sdikit serbuk lada hitam
Cara


1. Dalam mangkuk sebatikan bahan kering, kemudian masukkan susu segar, yis, air dan pewarna (air tu agak-agak la ye, jangan cair, biar boleh salut ikan).
2. Tabur sedikit serbuk lada hitam dan serbuk onion powder pada isi ikan.
3. Panaskan minyak secukupnya, celupkan ikan dalam adunan dan goreng hingga perang dan garing dikedua bahagian. Angkat dan toskan, sedia untuk dinikmati bersama sos pilihan.

ni pun buat utk alas perut mlm, tu yg kat ni dapur banyk menu sampingan gini sbb nasi hanya utk tghari je..mlm buat yg simple gini la, klu isi ikan gini abangngah dgn adik mkn plak..jgn ada rupe ikan sekor je..

1 comment:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...