Ya Allah..sesungguhnya padaMu aku berserah..

'Bila ALLAH makbulkan doamu, maka DIA menyayangimu, bila DIA lambat makbulkan doamu, maka DIA ingin mengujimu, bila DIA tidak makbulkan doamu, maka DIA merancang sesuatu yang terbaik untukmu. 0leh itu, sentiasalah bersangka baik pada ALLAH dalam apa jua keadaan..kerana kasih sayang ALLAH itu mendahului kemurkaanNya'...

Sunday, October 18, 2015

Cucur Badak Udang

Assalamualaikum w.b.t..'Allahumma innaka afuwwun karimun tuhibul afwa fa'fuanni'..((Ya Allah Engkau Maha Pengampun dan Mencintai orang yang meminta ampun, maka ampuni lah aku), bnyknya menu sama kat dapur ni deh..kuih ni pun antara yg selalu sangat duk buat, baru skjap tadi menumbuk keledek lgik..cuma ni pestime buat cucur udang jenis udang duk baring, nama cucur badak, tapi yg npaknya udang..pelik jgk deh kat mana kaitan dgn nama cucur badak tu, bleh buat letak udang ni sbb dh ada stok udang kecik..tu yg asik sruh udang baring atas kue je, sedapp la mkn yg versi udang sekor gini..Inysaa Allah jumpa lagi dan maaf atas kekurangan yg ada..

Cucur Badak Udang  by http://ilhamdapur.blogspot.com
Bahan-bahan
  • 1/2 kg keledek - cuci bersih dan dikerat
  • 1/4 cawan tepung beras
  • 1/4 sudu kecil baking powder 
  • all purpose flour @ tepung gandum secukupnya
  • udang kecik secukupnya - buang kepala, toskan biar kering/lap dengan tisu
Cara

1. Rebus keledek dengan sedikit garam hingga lembut.
2. Bila dan masak, buang air rebusan dan sejukkan sepenuhnya, kupas kulit, tumbuk lumat.
3. Dalam bekas, satukan keledek, tepung beras, baking powder dan sedikit tepung gandum dalam 1/2 cawan, kemudian gaul dan tambah tepung sikit lagi jika perlu biar jadi doh lembut.
4. Ambil segengam, leperkan atas telapak tangan dan isi inti, kemudian cantumkan biar kemas, tekan sikit dengan hujung jari biar jadi leper kemudian letak udang, tekan sikit dan susun dalam loyang atau pinggan biar bahagian yang ada udang dibawah.
5. Panaskan minyak secukupnya dengan api sederhana, goreng dengan letak bahagian yang ada udang dibawah, bila dah sedikit perang baru terbalikkan (tujuannya agar bila goreng udang tidak tercabut).
6. Kalau dah letak udang kena terus goreng ye, kalau nak simpan atau sejuk beku jangan letak udang dulu.

Inti
  • 2 cawan kelapa parut
  • 3-4 ulas bawang merah*
  • 2 batang serai - hiris nipis*
  • 3-4 sudu besar cili kisar
  • 1/2 cawan udang geragau @ sedikit udang kering
  • gula dan garam secukup rasa
Cara

1. Kisar semua bahan yang bertanda * bersama sedikit air sehingga lumat.
2. Dalam kuali masukkan bahan kisar, bahan-bahan lain serta sedikit air. Kacau sebati dan masak dengan api sederhana sambil dikacau sekali sekala.
3. Masukkan juga gula dan garam secukup rasa dan masak sehingga kering. Sejukkan dan kalau tak habis boleh difrozen.
4. Kalau guna udang kering, kisar bersama bahan *.

klu sblum ni duk buat versi bolat dan keledek kukus..tpi ni guna keledek rebus sbb kadang tu ada jual kat Lulu keledek putih ni, klu keledek isi oren memang kena kukus..tgk udang duk baring tu terus terasa nk mkn cucur badak ni..Inysaa Allah esk pgi gentel keledek yg tumbuk tu, tdi buat karipap dulu utk bekpes pgi esk..

3 comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...