Ya Allah..sesungguhnya padaMu aku berserah..

'Bila ALLAH makbulkan doamu, maka DIA menyayangimu, bila DIA lambat makbulkan doamu, maka DIA ingin mengujimu, bila DIA tidak makbulkan doamu, maka DIA merancang sesuatu yang terbaik untukmu. 0leh itu, sentiasalah bersangka baik pada ALLAH dalam apa jua keadaan..kerana kasih sayang ALLAH itu mendahului kemurkaanNya'...

Tuesday, October 27, 2015

Masak Minang Ikan Pari Dengan Terung Pipit

Assalamualaikum w.b.t..'Astaghfirullah robbal baraya, Astaghfirullah minal khotoya' (Ampuni hambamu ya Allah, Tuhan sekalian makhluk, Ampuni hambamu ya Allah dari segala dosa), bertemu sekli lgi..plannya nk update semlm, tpi pepgi dh kluar bekpes tosai kat luar..pastu merayau je smpai dh zohor bru blik, lepas asar smbung kluar lgi anak nk prgi tepi laut..otw balik tu terus singgah kat papa john plak, klu hri cuti biasanya jarang lekat kat rumah..ye la deh, nk juga mkn kat luar..mkn yg org lain masak, sbb klu hri biasa tu memang maz masak je..lauk ni kejadian awal bulan hritu, kebetulan ada beli ikan pari sikit masa pergi pasar..klu lauk gini maz dgn suami je la yg mkn, pastu terung pipit pon ada..lalu dtg la ilham nk cuba masak gaya tanah seberang, dh 2-3x duk msak gulai gini..yg memula tu guna ikan bawal, tapi masa nk copy msuk dlm laptop, tercopy separuh je dri pic yg ada dlm tu..pastu terus delete la ingatkan dh copy semua, maz dgn suami suka la plak masakan ni..tu yg ulang buat lgi dgn ikan pari ni plak, biasanya masakan minang ni ditumis dulu rencahnya..tpi ni maz main lebur je sekli dengan santan, ala masak lemak cili padi jgk, cuma ada aroma daun limau purut, sedappp sungguh..Insyaa Allah jumpa lagi dan maaf atas kekurangan yg ada..

MASAK MINANG IKAN PARI DENGAN TERUNG PIPIT by http://ilhamdapur.blogspot.com
Bahan-bahan
  • 1 keping ikan pari 
  • 4 ulas bawang merah *
  • 1 ulas bawang putih *
  • 1/2 inci kunyit hidup *
  • 1/2 inci halia *
  • 1/2 inci isi cekur * - yg macam kunyit tapi warna putih, sini ada jual, dipanggil ginger india
  • 2 biji cili padi merah * - boleh tambah jika suka pedas
  • 3 helai daun limau purut
  • 1 mangkuk kecil terung pipit
  • 1 keping asam gelugur @ sedikit jus limau nipis
  • 3 batang kacang panjang - option
  • garam, gula secukup rasa
Cara

1. Potong ikan saiz sederhana dan cuci bersih dengan sedikit asam jawa, toskan.
2. Kisar lumat semua bahan bertanda *, kemudian satukan bersama santan, terung pipit, asam gelugur dan kacang panjang jika guna, maz letak tu sebab nak habiskan stok yang ada.
3. Masak hingga mendidih sambil dikacau dan sayur sedikit lembut, masukkan ikan, daun limau  dan perasa secukup rasa.
4. Masak hingga ikan lembut, padamkan api dan boleh la dihidang bersama nasi putih.

memang membangkitkan selera dgn aroma daun limau purut..ada plak budu tempoyak dgn ulam peria mentah..Alhamdulillah, sedappnya dpt layan selera skli sekala..maz suka buat ulam peria mentah, sedapp..memula mkn dlu terasa jgk pahitnya..pastu bila dh biasa, lidah ni dh jdi sebti dgn pahitnya tu..terung pipit pon sedap jgk buat ulam, nk celur pon boleh..sni ada jual terung pipit ni, dtg dri india..isi keladi yg buat sayur tu pon ada, cuma batang je yg xde jual..klu ada sekli dgn batang memang beli buat masak rebus dh..

1 comment:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...