Ya Allah..sesungguhnya padaMu aku berserah..

'Bila ALLAH makbulkan doamu, maka DIA menyayangimu, bila DIA lambat makbulkan doamu, maka DIA ingin mengujimu, bila DIA tidak makbulkan doamu, maka DIA merancang sesuatu yang terbaik untukmu. 0leh itu, sentiasalah bersangka baik pada ALLAH dalam apa jua keadaan..kerana kasih sayang ALLAH itu mendahului kemurkaanNya'...

Saturday, October 24, 2015

Sushi

Assalamualaikum w.b.t..'La ḥawla wa laquwwata illa billah' (tiada daya upaya melainkan padaNya jua la tempat berserah), dri smlm sbuk skit dgn aktvti jln2..minggu ni cuti 4 hari sempena assyura, tpi setakat duk ronda sni je la..pergi situ, pastu masuk sna plak..mana lagi nk pergi, bahrain ni kecik je negaranya..sdpp jgk skli sekala mkn sushi ni kan, kat rumah ni abangngah dgn babanya memang peminat setia sushi..bleh kenyang jgk ni, nak buat pun mudah sangat..Inysaa Allah jumpa lagi dan maaf atas kekurangan yg ada..

main isi je apa yg terlintas, yg kuning tu maz buat telur dadar nipis, pastu letak je atas nasi, isi tuna dan timun..pastu gulung je la..crab stick, jagung semua main hentam je apa stok yg ada...

SUSHI by http://ilhamdapur.blogspot.com
Bahan-bahan
  • 1 cawan beras sushi @ beras wangi 
  • 1/2 sudu besar cuka epal/cider apple bancuh dengan 1/2 sudu kecil gula
  • seaweed sheets secukupnya/kulit sushi
  • crab stick (jejari ketam), timun jepun, jagung manis tin, tuna & telur dadar, buat nipis je
  • wasabi, kicap sushi dan halia jeruk pink tu jika suka
Cara

1. Cuci beras sushi, masuk air ikut sukatan beras dan masak seperti biasa hingga masak.
2. Bila nasi dah masak, terus masukkan cuka epal dan gemburkan nasi dengan garfu biar sekata.
3. Masukkan nasi dalam mangkuk dan tutup, biar nasi suam sikit.
4. Letak sekeping kulit sushi atas bamboo mat (yg utk gulung sushi tu), ratakan nasi separuh dari kulit sushi biar nipis dan susun bahan inti ditengahnya, kemudian gulung biar kemas.
5. Potong dan boleh la dihidang bersama wasabi, kicap sushi dan halia jeruk.

kat sni rega sushi ni punya la mahalnya, blik msia hritu sempat jgk la layan selera dgn menda ni..terasa betapa murah sangat sushi kat Msia, 3-4x ganda harga kat sni..

1 comment:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...