Ya Allah..sesungguhnya padaMu aku berserah..

'Bila ALLAH makbulkan doamu, maka DIA menyayangimu, bila DIA lambat makbulkan doamu, maka DIA ingin mengujimu, bila DIA tidak makbulkan doamu, maka DIA merancang sesuatu yang terbaik untukmu. 0leh itu, sentiasalah bersangka baik pada ALLAH dalam apa jua keadaan..kerana kasih sayang ALLAH itu mendahului kemurkaanNya'...

Monday, October 19, 2015

New Orleans Shrimp

Assalamualaikum w.b.t..'Astaghfirullah robbal baraya, Astaghfirullah minal khotoya'..(Ampuni hambamu ya Allah, Tuhan sekalian makhluk, Ampuni hambamu ya Allah dari segala dosa)..cuci mata je la deh dgn menu yg dah berbln jgk ni pun, kejadian suatu hritu idea dri restoran seafood Bubba Gump kat sunway piramid, memang kecur la tgk segala menu udangnya..respi main hentam je la labu, wpun tak sama 100% dgn restoran punya..tapi utk mkn keluarga tu bleh sangat dah la kan..masakan ni boleh jgk dihidang bersma nasi putih atau garlic bread selain dari kentang putar..terima kasih sekli lagi pada yg sudi singgah dapur maz ni dan semoga segala kekurangan yg ada dpt dimaafkan, sama2 kita perbanyakkan zikir diatas semoga Allah swt ampunkan dosa kita..Inysaa Allah jumpa lagi..

New Orleans Shrimp by http://ilhamdapur.blogspot.com
Bahan-bahan
  • 500g udang saiz sederhana 
  • 1 ulas bawang putih - tumbuk lumat *
  • 1 sudu kecil rempah cajun *
  • 1/4 sudu kecil onion powder *
  • 1/4 sudu kecil daun oregano @ italian herbs *
  • 1/4 sudu kecil serbuk lada hitam *
  • 1/2 cawan mentega @ secukupnya
  • 2 sudu besar allpurpose flour @ tepung gandum
  • 1/2 sudu besar sos tiram
  • 2-3 keping hirisan lemon - option
  • sedikit kicap manis - nak bagi sos gelap sikit
  • sedikit kiub pati/serbuk ayam - jika perlu
  • kentang putar atau nasi putih - hidangan sampingan
Cara

1. Udang dibuang kepala dan kulit kecuali ekornya, cuci dan toskan biar kering sepenuhnya.
2. Sebatikan semua bahan bertanda * dan gaul dengan udang.
3. Guna kuali leper jenis biasa yang bukan non stick, panaskan 2-3 sudu besar mentega.
4. Masukkan udang, jangan masuk semua sekali jika kuali kecil agar udang tidak bertindih, mentega pun gitu juga, masuk sikit-sikit kalau kuali kecil, kira padan dengan udang, supaya mentega tidak terlebih bila masuk udang, masak selama 1-2 minit setiap bahagian biar udang sedikit garing (maz punya tu pun tak berapa garing sebab terlebih mentega), angkat dan buat sampai habis, panaskan mentega sikit lagi jika perlu setiap kali nak masuk udang.
5. Dengan kuali yang sama, cairkan 4-5 sudu besar mentega, masukkan tepung dan kacau biar tidak berketul, masukkan sedikit air (dalam 1 cawan), kemudian masukkan sos tiram, beberapa titik kicap manis, hirisan lemon dan perasa secukup rasa dengan sedikit pati ayam jika perlu, kalau rasa kuah terlalu pekat, tambah air sedikit lagi.
6. Masukkan udang tadi dan sebatikan, boleh la dihidang bersama kentang putar atau nasi putih.

sekali sekala dpt menu western gini sedapp jgk deh, klu tak asik duk gulai atau buat tomyam je udang dlm peti tu..

3 comments:

  1. Assalam Sis... salam ziarah..

    sedapnyerr..terliur tgk..hihih...

    saya follower blog si ke-999...heheh

    ReplyDelete
  2. Wsalam..salam kenal dri saya, terima kasih sudi singgah dan follow dpur yg xseberapa ni..

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...