Ya Allah..sesungguhnya padaMu aku berserah..

'Bila ALLAH makbulkan doamu, maka DIA menyayangimu, bila DIA lambat makbulkan doamu, maka DIA ingin mengujimu, bila DIA tidak makbulkan doamu, maka DIA merancang sesuatu yang terbaik untukmu. 0leh itu, sentiasalah bersangka baik pada ALLAH dalam apa jua keadaan..kerana kasih sayang ALLAH itu mendahului kemurkaanNya'...

Wednesday, October 7, 2015

Jemput Udang La Plak..

Assalamualaikum w.b.t..'Hasbunallah wa'nik mal wakil'..ada ke jemput udang! nk bagi nama cucur sbb dh ada yg versi cucurnya..pastu ni main jemput bolat2 je..tu yg buh nama jemput la plak, takpe la deh nama lgunama pun..kue jenis gini boleh kata semua org selalu buat la kan, cepat nk sedia..pastu ramai yg suka dgn kue gini, xmuak wpun mkn slalu..klu buat cucur badak stok utk bekpes, dlm peti tu pun ada lagi yg buat kelmarin..dh berjenis jgk la duk buat cucur udang jenis bulat gini..cuma xberapa rajin nk snap, ada yg masuk soda bikarbonat je pun sedapp..kejadian jemput udang ni plak main ejus rspi cucur udang yg sblum..adoiii, nk keje mudah dan cepat je..lgipun nk masak jenis xde plan, tetiba dtg ilham, ok kita mkn cucur la mlm ni..terus masuk dpur kacau, jdi duk tibai rspi yg tu lah..semoga jumpa lagi, Inysaa Allah dan mohon maaf atas kekurangan yg ada..

wpun kat luarnya xsegaring cucur udang hritu..tpi tetap sedapp..abangngah dgn babanya sukaaa..dlm memang berlobang2, lembut, rasanya esok lusa duk ulang buat jemput udang ni la plok..

Jemput Udang by http://ilhamdapur.blogspot.com
Bahan-bahan
  • 1 cawan allpurpose flour @ tepung gandum
  • 1 mangkuk kecil isi udang
  • 1/2 sudu kecil yis kering, mauripan dlll
  • 150ml @ bergantung pada jenis tepung - air yang sedikit suam
  • sedikit daun bawang
  • sedikit garam @ serbuk pati
  • sedikit pewarna kuning
  • minyak untuk menggoreng
Cara

1. Dalam mangkuk masukkan air dan yis, masukkan semua bahan lain, kacau sebati (air tu boleh tambah jika adunan masih keras, bergantung pada jenis tepung..adunannya lembut macam adunan cekodok juga), perap sekejap dalam selama 20-30 minit je.
2. Panaskan minyak secukupnya, ambil sejemput dengan sudu dan goreng hingga garing dikedua bahagian.
3. Boleh la dihidang bersama sos pilihan, maz buat sendiri sos tu, ada kat sini.

ni pun buat utk mkn mlm..nasi hanya tghri je kat rmh ni, jdi utk alas perut mlm memang duk buat yg ringkas2 gini je la, kadang2 tu buat pau je..

1 comment:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...