Ya Allah..sesungguhnya padaMu aku berserah..

'Bila ALLAH makbulkan doamu, maka DIA menyayangimu, bila DIA lambat makbulkan doamu, maka DIA ingin mengujimu, bila DIA tidak makbulkan doamu, maka DIA merancang sesuatu yang terbaik untukmu. 0leh itu, sentiasalah bersangka baik pada ALLAH dalam apa jua keadaan..kerana kasih sayang ALLAH itu mendahului kemurkaanNya'...

Wednesday, September 24, 2014

Cucur Udang Rangup

Assalamualaikum w.b.t...cucur udang yg boleh kata extra krispy...memang krup krap...semua dgn izinNya...baru turnnya nk keluar kat sni...dah lama duk goreng cucur ni...boleh kata 2-3x smnggu...menu sarapan yg mudah dan semua makan...memula kejadiannya tu main tuang2 je...memang tukang masak ni gitu la...asik nk keje senang je...seblum terbuat rspi ni...duk main tuang mcm2 jenis jgk...ada yg masuk air sejuk...ada yg buh air panas...yg letak soda bikarbonat pun dh buat...semuanya main ikut sedapp rasa je nk letak apa...Alhamdulillah akhirnya tertuang yg ni plak...kejadian tuang yg pastime tu cucurnya agar kembang sikit...jadi dri stu maz kurangkan baking powder...maka dri stu la terhasilnya cucur rangup yg sedapp ni...pastu trus melekat dgn rspi ni...kemudian baru buat dgn cara sukat plak...tu pun kena tuang dulu tepung dlm mangkuk yg selalu duk guna...mcm buat yg sebelumnya...pastu baru sukat...bkn apa...sebab dh biasa duk main agak...dah jdi ok la plak dgn cara sukatan org lama ni...maz memang guna 1 mangkuk je utk bancuh apa2 tepung...kira mcm mangkuk antik la deh...Inysaa Allah bila tuang tu boleh agak banyak mna...ok semoga jumpa lagi...Inysaa Allah dan mohon maaf andai ada kekurangan dimana-mana...

Cucur Udang Rangup by http://ilhamdapur.blogspot.com
Bahan-bahan
  • 1 1/4 cawan allpurpose flour
  • 1/2 cawan isi udang yang dikerat @ lebih
  • 1 cawan lobak merah yang diparut kasar - masa sukat tu tekan sikit
  • 1 cawan daun bawang yang dihiris - tekan juga biar padat
  • 1/4 sudu kecil baking powder
  • 200ml air sejuk jika terus goreng
  • 2 sudu besar minyak panas - masuk masa nak goreng
  • sedikit garam @ serbuk pati ayam
  • sedikit pewarna kuning - jika perlu (maz memang kena letak sebab minyak kat sini semuanya minyak sayur, cerah sangat, kalau tak letak nanti cucur pucat)
Cara

1. Dalam magkuk besar, satukan semua bahan kecuali air.
2. Masukkan air, pewarna dan gaul sebati (air tu boleh masuk sikit-sikit dulu) dan gaul dengan sudu biar sekata, mcm bancuhan cekodok gitu. Sukatan air kat atas tu memang cukup untuk bancuhan ni, tapi bergantung pada jenis tepung juga, ni dari pengalaman maz sendiri.
3. Panaskan minyak secukupnya, bila minyak dah panas amik 2 sudu makan dan masukkan dalam bancuhan tadi. Kacau sebati dan sedia untuk digoreng.
4. Ambil 1 sudu bancuhan tadi, kirai-kirai sikit dengan garfu dan masukkan dalam kuali sambil dikirai/tarik biar sedikit berderai dan nipis.
5. Bila dan perang, balikkan dan goreng hingga masak. Angkat dan toskan. Sedia untuk dihidang dengan sos pilihan.
Nota : setakat ni maz buat untuk sarapan pagi, jadi maz dah siap bancuh malamnya dan simpan dalam peti. Esok pagi cuma goreng je. Kalau lepas bancuh nak terus goreng pun boleh juga, tetap rangup.

ni pun snap yg buat kli keberapa dh...sebabnya buat utk bekpes...suami nk g kje..anak nak sekolah...semua kena cepat...memang xdan nk posing bagai...lgipun nati sejuk plak...ni dpt snap tu sbb goreng utk anak msa skolah tgh cti dlu...jdi bleh la nk posing skit...pnas2 sngat memang anak xbleh mkan pun...

6 comments:

  1. leh nampak kerangupannya!!
    marvelessss

    ReplyDelete
    Replies
    1. Inysaa Allah klu btul cra buatnya...pastu krup krap...memang sedapp kan cucur2 gini...

      Delete
  2. Mmg nampak rangup sangat cucur ni...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Alhamdulillah memang rangup btul...mgkin sbb buh dlm peti dlu...tu yg lagi rangup dri yg dibancuh terus greng...

      Delete
  3. Tengah ujan lebat Kat senawang ni terus terlapar tengok cucur rangup ni...adehhhhaiii..

    ReplyDelete
    Replies
    1. btul2 tu...mesti kerongcong je perut klu hujan2...sesuai sngat la dgn cucur2 panas gini kan...

      Delete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...