Ya Allah..sesungguhnya padaMu aku berserah..

'Bila ALLAH makbulkan doamu, maka DIA menyayangimu, bila DIA lambat makbulkan doamu, maka DIA ingin mengujimu, bila DIA tidak makbulkan doamu, maka DIA merancang sesuatu yang terbaik untukmu. 0leh itu, sentiasalah bersangka baik pada ALLAH dalam apa jua keadaan..kerana kasih sayang ALLAH itu mendahului kemurkaanNya'...

Tuesday, September 30, 2014

Burung Puyuh Goreng Berempah

Assalamualaikum w.b.t...layan puyuh goreng berempah la plak...pelengkap nasi lemak...xde plan langsung nk masak ni...stu pgi tu dihri mnggu...xthu nk sdia apa utk bekpes...ckp dlm hati tkpe la buat nasi lemak...bkn susah pun kan...stkat buat sambal dgn masak nsi...dlm 1 jam dah bleh makan...slalunya klu buat nsi lemak ni mkn dgn tlur mata kebau...tpi pgi tu tetiba teringat puyuh ada 3 ekor lam peti...trus rendam smbil duk masak sambal tu...elok je sambal masak...tenggek kuali goreng puyuh lak...Alhamdulillah licin berniaga pagi tu...kihkihh...Insyaa Allah semoga jumpa lagi dan mohon maaf atas segala kekurangan yg ada...

Puyuh Goreng Berempah by http://ilhamdapur.blogspot.com
Bahan-bahan

  • 3 ekor burung puyuh - kerat 2
  • 1 ulas bawang putih
  • 3 ulas bawang merah
  • 1 inci halia
  • 1 inci lengkuas
  • 2 batang serai - hiris
  • 1 tangkai daun kari
  • 1/2 sudu kecil serbuk jintan putih (cumin)
  • 1/2 sudu kecil serbuk ketumbar
  • 1/2 sudu kecil serbuk cili
  • garam secukup rasa
  • minyak untuk mengoreng
  • 1 tangkai daun kari - letak masa nak goreng

Cara

1. Kisar semua bahan diatas kecuali minyak dengan pengisar kering (jangan letak air).
 
2. Lumur pada seluruh puyuh (kalau ada masa boleh la perap dulu sekejap, maz terus goreng sebab tak cukup masa).
 
3. Panaskkan minyak secukupnya dan goreng seperti biasa bersama daun kari hingga masak dikedua bahagian dengan api sederhana. Angkat dan toskan.

xdan nk perap apa la ni..terus je goreng..puyuh goreng memang sedapp kan...bahan rempah pun main capai je apa yg terlintas dipkiran...tkpe la deh asalkan ada rupe dan raya rempahnya tu...apa lgi memang brselera la pgi tu dpt mkn nsi lemak dgn puyug ni...kat sni puyuh ni xde masalah...ada jual kat pasaraya besar...puyuh dri UAE...

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...