Ya Allah..sesungguhnya padaMu aku berserah..

'Bila ALLAH makbulkan doamu, maka DIA menyayangimu, bila DIA lambat makbulkan doamu, maka DIA ingin mengujimu, bila DIA tidak makbulkan doamu, maka DIA merancang sesuatu yang terbaik untukmu. 0leh itu, sentiasalah bersangka baik pada ALLAH dalam apa jua keadaan..kerana kasih sayang ALLAH itu mendahului kemurkaanNya'...

Sunday, September 28, 2014

Mee Kari Udang

Assalamualaikum w.b.t...wpun duk ditempat yg xde mee...Alhamdulillah xde masalah untuk menikmatinya...org kata teringin je Inysaa Allah terus boleh buat...memang efektif la ada kilang kecik sbjik kat rumah...yg bestnya hasil dri air tangan sendiri...dijamin bersih dan halal...hritu mee udang...kli ni mee mee kari plak...memang sedap hingga hbis segala kuah dihirup...niatnya nk update hri jumaat...tpi sbuk kesna sni...biasa la klu wken tu kan...semoga jumpa lagi...Insyaa Allah dan mohon maaf atas segala kekurangan yg ada...

ni pun dah berbulan jgk kena peram...takpe la deh...dpur sdrik...ada 2 lgi mee duk menunggu Q tu...rsanya esk mcm nak buat mee lagi utk berbuka...

Mee Kari Udang by http://ilhamdapur.blogspot.com
Bahan-bahan
  • 500g mee kuning (maz buat sendiri)
  • 10 ekor udang saiz sederhana besar
  • 1 mangkuk besar kulit udang
  • 2 ulas bawang merah - tumbuk
  • 1 ulas bawang putih - tumbuk
  • 1 sudu besar serbuk kari ikan (maz guna serbuk kari faiza) - jadikan paste
  • 1/2 sudu besar serbuk kari daging adabi - jadikan paste
  • 1 sudu besar cili kisar
  • 1 tangkai daun kari
  • santan secukupnya
  • sedikit asam keping
  • sedikit air belacan
  • minyak untuk menumis secukupnya
  • telur rebus
  • daun bawang/sup/taugeh/tauhu goreng/cili padi/bawang goreng  
Cara

1. Rebus kulit udang bersama air secukupnya hingga mendidih, biar mendidih lama sikit. Kemudian kisar hingga lumat dan tapis air rebusan. 
2. Panaskan minyak secukupnya. Masukkan bahan tumbuk dan daun kari, tumis hingga wangi. Kemudian masukkan cili kisar dan tumis biar cili masak.
3. Masukkan serbuk kari dan tumis hingga pecah minyak. Masukkan air belacan. Kemudian masukkan santan dan air rebusaan udang (suaikan nak pekat macamana, maz tak suka pekat sangat, biar cair-cair gitu). 
4. Masuk sedikit asam keping dan masak hingga mendidih dan perasa secukup rasa.
5. Kemudian masukkan udang dan masak hingga udang masak (tak perlu masak lama sebab udang cepat masak, nanti udang jadi kecut kalau masak terlalu lama) dan suai rasa sekali lagi.
6. Boleh la dihidang bersama bahan sampingan yang lain. Mee kuning maz buat sendiri, jadi tak perlu celur dah masak nak makan, sebab dah rebus masa proses membuatnya. Kalau mee yang jual tu kena celur dulu la sekejap.

rsa pun xkalah dgn mee yg dijual...dah seronok main tepung buat mee ni...memang skjap snguh la...rspi msih sma sprti yg buat hritu...ada kat sini...memang slalu sngat dah duk buat mee ni...sbnarnya setiap kli buat maz xsukat...main tuang gituw je...bkn nk kata pandai...tpi sebab buat pun skit sngat...dah bleh agak...

juri kat rumah ni pun puji sedapp...ye la kan sapa lgi klu bukan suami dan anak2 yg gemar dgn masakan kita...terasa sangat manis kuah udang tu sebab guna air rebusan...maz memang simpan kulit2 udang semua...

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...