Ya Allah..sesungguhnya padaMu aku berserah..

'Bila ALLAH makbulkan doamu, maka DIA menyayangimu, bila DIA lambat makbulkan doamu, maka DIA ingin mengujimu, bila DIA tidak makbulkan doamu, maka DIA merancang sesuatu yang terbaik untukmu. 0leh itu, sentiasalah bersangka baik pada ALLAH dalam apa jua keadaan..kerana kasih sayang ALLAH itu mendahului kemurkaanNya'...

Friday, October 24, 2014

Fried Fish Balls

Assalamualaikum w.b.t...sebenarnya keropok lekor...cuma buat versi bolat...nak buh nama keropok lekor bulat...xprnah dengar lgi org panggil mcm tu...jdi tu yg bgi nama omputih...bila kejadiannya pun xhingat dah ni...rsanya ada dah 3-4 bulan...takpe la peram dlu pun kan...rspi dri myresipi...jazakillahukhairan atas rspi yg dikongsi...jujurnya maz buat ni tak sukat...main tuang gituw je...adoiii peel jenis nak keje cepat jee...Alhamdulillah jadi elok...takut jgk memula masa goreng tu...tkut jadi bomm...meletup!! sebab memang xsukat apa...cuma amik panduan apa bahan yg diguna je...tpi klu nk buat ikut rspi la ye...bahaya kerepok lekor ni...tkut meletup masa goreng klu salah percaturannya...Inysaa Allah semoga jumpa lagi dan mohon maaf atas segala kekurangan...

Fried Fish Balls by http://ilhamdapur.blogspot.com
Resipi : jiya (myresipi) - resepi asal keropok lekor
Bahan-bahan
  • 1kg ikan selayang/ kembung
  • 5-10 ulas bawang putih
  • 1kg tepung ubi/kanji
  • 2 cawan tepung gandum
  • 1 sudu kecil baking powder
  • Garam secukup rasa
  • Perasa
  • Air
Cara

1. Asingkan isi ikan dari tulang.
2. Kemudian blender isi ikan bersama bawang putih dan sedikit air. Terpulang samada nak blender kasar atau halus kemudian tuang kedalam bekas.
3. Masukkan sedikit garam, perasa, serbuk penaik dan tepung. Gaul sehingga tidak lekat pada tangan. Kalo lekat, tambah tepung kanji lagi. Adunan jangan terlalu keras dan jangan terlalu lembik. SedangĂ‚² ler asal boleh uli...
4. Sapukan tangan dengan sedikit minyak. Ambil sedikit adunan dan hempaskan ke atas meja bersih agar adunan mampat dan lembut (kalo ada yang nak release tension bleh la sambilĂ‚²... Hehehehe).
5. Barulah uli bentuk memanjang. Kalo ada mesin adunan yang sesuai tak perlu la hempas yer.
6. Dalam periuk, didihkan air bersama sedikit minyak agar keropok lekor tidak lekat antara satu sama lain. Kemudian masukkan keropok lekor tadi. Keropok lekor akan terapung di permukaan air apabila dah masak.
7. Bila dah timbul angkat dan tos. Sejukkan dan potong ikut citarasa memasing. Goreng dan siap untuk dihidangkan

pendek kata xrisau la klu teringin nk mkn tu kan...tnya je pakcik gugel smua ada...rangup diluar lembut kat dalam...sedapp kunyah depan tv...

2 comments:

  1. Assalam Maz cayaanng..bak sepiring fishball tu..nmpak sodapp!

    ReplyDelete
  2. Wsalam kakkk...muahhh dlu la 10x....penganti kropok lekor kak...

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...