Ya Allah..sesungguhnya padaMu aku berserah..

'Bila ALLAH makbulkan doamu, maka DIA menyayangimu, bila DIA lambat makbulkan doamu, maka DIA ingin mengujimu, bila DIA tidak makbulkan doamu, maka DIA merancang sesuatu yang terbaik untukmu. 0leh itu, sentiasalah bersangka baik pada ALLAH dalam apa jua keadaan..kerana kasih sayang ALLAH itu mendahului kemurkaanNya'...

Thursday, January 8, 2015

Ikan Tamban Bilis Goreng Berempah

Assalamualaikum w.b.t..'Subhaanallah wabihamdihi subhaanallah hil'azim'...apa kbar semua smoga sntiasa dlm rahmat dan hidayahNya...ni pun lauk lama jgk dah...msa pestime bli ikan ni dlu maz greng...memang sedapp meratah...pastu la bru dtg ilham nk guna utk buat keropok lekor tu...kat sni tukang masak ni memang suka prgi psar besar...ada bnyk pilihan...ikannya plak segar dan harga pun murah...ikan jenis besar2 pun bnyk...klu ikan kerapu tu ada yg saiznya sma bsar dgn budak...Inysaa Allah smoga jmpa lgi dan klu ada yg dpt dimanafaatkan...maz doa apa yg dicuba mendpt hasil yg memuaskan utk hidangan keluarga...bnykkan selawat dan istighfar msa didapur...skli lgi mohon maaf atas segala kekurangan yg ada...

Ikan Tamban Bilis Goreng Berempah by http://ilhamdapur.blogspot.com
Bahan-bahan
  • 1 mangkuk kecil anak ikan tamban - gunting buang kepala dan perut
  • sedikit serbuk kunyit
  • sedikit garam
  • sedikit serbuk ketumbar
  • sedikit serbuk jintan manis (fennel)
  • sedikit serbuk cili
  • 1 biji cili hijau
  • 1 labu bawang besar
  • minyak untuk mengoreng secukupnya
Cara

1. Cuci bersih dan toskan ikan. Kemudian gaul sebati dengan semua bahan.
2. Panaskan minyak dan goreng seperti biasa hingga garing bersama bawang besar dan cili hijau.

ikan ni klu guna buat budu pun memang sedapp rsanya...Inysaa Allah nti nk try buat budu plak...cuma nk kena cri tempayan tanah liat dlu...ye la deh slama ni duk import je dri msia...tu pun stok yg kak long bawa 4 btol bonda kirim hritu dh tngal 1 btol je lagi...

6 comments:

  1. Sangat nostalgia resipi ni... masa kecik kecik Mek saya selalu buat dan kami anak beranak memang suka.

    ReplyDelete
    Replies
    1. oo ye ke...tpi memang sdpp kan layan dgn nasi panas2 tu...saya msa kat msia jarang la npak ikan ni...lgipun mgkin sbb saya xke pasar besar...cuma bli kat kedai2 runcit atau psaraya je...

      Delete
  2. Baca entry keropok lekor tu ... tiba tiba terliur pulak ... kat JB ni susah nak dapat keropok lekor yang tak guna banyak pati tapi lebih ikan, melainkan kat kampung saya di Mersing ... rasa mcm nak buat sendiri bila tengok entry tu...

    ReplyDelete
    Replies
    1. kat kl pun sma jgk en.rosdi...kropok lekor tepung je...xrsa ikan pun...tpi klu belah2 terengganu..klate tu masih asli lgi krpok lekornya...ooo mersing pun ada krpok lekor jgk ye...saya xprnah smpai lagi stu...

      Delete
  3. makan dgn nasi panas2 dgn kicap je pun dh cukup nih..

    ReplyDelete
    Replies
    1. btul tu Tun...kena sngguh layan dgn nasi pnas2...kmaz meratah gtu je...

      Delete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...