Ya Allah..sesungguhnya padaMu aku berserah..

'Bila ALLAH makbulkan doamu, maka DIA menyayangimu, bila DIA lambat makbulkan doamu, maka DIA ingin mengujimu, bila DIA tidak makbulkan doamu, maka DIA merancang sesuatu yang terbaik untukmu. 0leh itu, sentiasalah bersangka baik pada ALLAH dalam apa jua keadaan..kerana kasih sayang ALLAH itu mendahului kemurkaanNya'...

Friday, January 30, 2015

Oven Baked Ribs

Assalamaualikum .w.b.t..'Allah humma innaka afuwwun karimun tuhibul afwa fa'fuanni'..brtemu skli lgi dipagi jumaat yg barakah...masih dgn gambar thun lepas...bnyk jgk lgi dlm folder pic lama...nk bbq dgn arang malas nk keluar dan rasa mcm susah sngat...jdi senang keje msuk je dlm oben...biasanya klu bli tulang rusuk ni gulai atau buat sup...tpi hritu teringin nk mkn mcm ni kes xthan tgk program Guy Fiery...buat la jgk wpun ribnya dh diptong2 utk msak gitu...kihkihh...rspi asal dri web matsaleh...tpi maz dh ubah buat cara mudah dan ikut stok yg ada...selamat berhujung minggu...tukang masak pun dh nk kluar jgk ni...Inysaa Allah semoga jumpa lgi...mohon maaf atas segala kekurangan yg ada...

Oven Baked Ribs by http://ilhamdapur.blogspot.com
Bahan-bahan
  • 1kg tulang rusuk lembu (ribs) 
  • 1 cawan sos cili
  • 2 sudu besar sos tomato
  • 2-3 sudu besar sos tiram
  • 2 sudu besar hot sos
  • 2 sudu besar madu
  • gula perang secukup rasa
  • sedikit air - jika perlu
Cara

1. Pastikan daging betul-betul kering/sejat air.
2. Panaskan oven 200 C.
3. Satukan semua bahan diatas dan masak dengan api perlahan biar gula larut. Tambah jika ada rasa yang kurang.
4. Lumurkan pada tulang rusuk tadi, simpan sikit sos untuk guna kemudian. Masukkan dalam loyang (susun tu biar ada ruang, jangan rapat atau penuh loyang) dan tutup dengan aluminium foil.
5. Bakar selama 3 jam, kemudian buka aluminium foil, tuang baki sos tadi dan bakar balik selama 25 minit.

sedapp...mudah dan praktikal bgi rumah yg xde kwsan trbuka...buh je dlm oben pastu tnggu masak...

4 comments:

  1. Maz, saya suka kambing ... agak-agak kalau tukar dengan rusuk kambing ngam tak resipi ni?

    ReplyDelete
    Replies
    1. memang baik mkn kambin dri dging ni...kat rumah ni pun slalu jgk beli kambing...cuma hritu dah tringin sngat buat la jgk dging pun...biasa klu grilled tu saya memang guna kambin...bleh je rasanya en.rosdi...ayam pun bleh jgk kan...

      Delete
  2. salam kak maz.. cantik nmpk caramelized kat ribs nih..tp tun jenis yg mkn ayam je.. hihi

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wsalam...ayam lgi senang Tun...cepat msak..xyah tnggu lama2 gini...tpi ayam guna kepak semua lgi sedapp kan...

      Delete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...