Ya Allah..sesungguhnya padaMu aku berserah..

'Bila ALLAH makbulkan doamu, maka DIA menyayangimu, bila DIA lambat makbulkan doamu, maka DIA ingin mengujimu, bila DIA tidak makbulkan doamu, maka DIA merancang sesuatu yang terbaik untukmu. 0leh itu, sentiasalah bersangka baik pada ALLAH dalam apa jua keadaan..kerana kasih sayang ALLAH itu mendahului kemurkaanNya'...

Monday, April 19, 2010

Lontong

Assalamualikum...alhamdulillah smua dah mkn tghri la ye...ke ada yg brdiet!! tpi bgi yg duk obese timenya lain la plak kan...mgkin ada yg bru trun dri katilll!! klu kat bahrain dlu wktu ni kami bru nk bkpes...ok la lontong atau lodeh ni bkn menu bkpes atau pun mkn tghri kita hri ni..ni menu btul2 trtunggak...hmpir2 trlupe pun!! kita buat lontong ni awal mgu lepas lgi..haaa!! kan dah ckp tdi..dah lamaaa! tpi takpe letak jgk la ye!! kita buat lontong ni mkn sma2 nga Mama...Mama lgiiiiii!! hihi...sabar Kak Ummi nohhh...takpe2 kak mai KL nti kita pkat2 msk nga Mama utk kak ye...muahhh..lontong ni kita msk simple2 aje...asalkan kna dgn slera jdi la kan!! gmbar pun kita mtak dri Mama ni...tu yg ada cop mohor blog Mama...kita xsmpat nk snap...huhu...mksih ye Ma...

klu dah lontong tu msti nk kna ckup syarat kan...kita buat mkn nga smbal dging...ada org suke mkn nga kuah kcang...xkisah la mkn dgn apa ye..janji sdpppkan...smbal dging ni pun rspi sdri yg sipel maple jgkk...

Sumber Resipi : Ilham Dapur
Bahan-bahan (anggaran)
  • 3-4 cawang santan
  • 15 ekor udang segar- buang kulit
  • sayuran (kobis, carrot, kacang panjang, cili merah) - dipotong pendek
  • fucuk dan su'un - rendam sekejap
  • tempe - potong kecik
  • 3 ulas bawang merah*
  • 1 inci lengkuas*
  • 1 sudu besar udang kering*
  • 1-2 inci kunyit hidup*
  • 2 sudu besar minyak untuk menumis
  • garam, gula dan aji (jika suke)
Cara-cara

1. Kisar atau tumbuk lumat semua bahan-bahan yang bertanda *
2. Panaskan minyak dan tumis bahan kisar hingga masak@ wangi
3. Masukkan santan, kacau sekata. Masukkan carrot dulu dan masak sehingga carrot separuh empuk kemudian baru masukkan sayuran lain dan udang. Perasakan ikut citarasa.
4. Masak sampai semua bahan-bahan tadi sedikit layu.
5. Padankan api, boleh la dihidangkan dengan nasi impit dan sambal atau kuah kacang.

2 comments:

  1. lokung saya suka sangat niiiii

    ReplyDelete
  2. salam...menangis tgk lontong nie ...huhuhu nampak sedap sgt....kecur air liur...=)

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...