Ya Allah..sesungguhnya padaMu aku berserah..

'Bila ALLAH makbulkan doamu, maka DIA menyayangimu, bila DIA lambat makbulkan doamu, maka DIA ingin mengujimu, bila DIA tidak makbulkan doamu, maka DIA merancang sesuatu yang terbaik untukmu. 0leh itu, sentiasalah bersangka baik pada ALLAH dalam apa jua keadaan..kerana kasih sayang ALLAH itu mendahului kemurkaanNya'...

Tuesday, May 3, 2016

Rosemary Garlic Chicken (Roasted)..Menu Plan Diet Cara Atkins

 Assalamualaikum w.b.t 
'Astaghfirullah robbal baraya, Astaghfirullah minal khotoya' (Ampuni hambamu ya Allah, Tuhan sekalian makhluk, Ampuni hambamu ya Allah dari segala dosa), semoga Allah swt forgive and show us what the best , Ameen.
nk gelak pun ada bila tgk ayam ni, masa memula berdiet tu kemain la semangatnya..memang masak menu NO karbo hri2 la, ayam ni salah satunya..selain buat sup atau goreng kunyit biasa, panggang pun kerap la jgk..disiplin sungguh la, klu mkn kfc pun buang kulit..tpi ni tinggal menu je la yg dietnya, tuannya xberdiet dh..start hjung minggu lepas mkn mcm2, adoii! dh naik balik la 1kg, tu ckp kat suami..Insyaa Allah minggu depan kita start semula la, kena buang blik yg naik 1kg ni..sbnarnya memang mudah sungguh nk turunkan berat badan klu ikut betul2 pemakanan diet atkins tu, bknnya lama pun..2 minggu je, pastu bleh la secara berhemah org kata..pda yg ada niat nk berdiet, teruskan..mesti bleh, kena ada azam dan kesungguhan utk berjaya capai target kita..Inysaa Allah sampai jumpa lagi dan maaf atas khilaf yg ada..

klu nk kira, nape xbleh diet kan! bknnya kena berlapar pun..bleh je mkn yg sedap2 mcm ayam panggang ni, tpi tu la nafsu mkn susah benar nk kata NO bila npak mknan..kena kuat semangat blik la, nk jgk capai target buang 2-3kg je lagi..

ROSEMARY GARLIC CHICKEN (ROASTED) by http://ilhamdapur.blogspot.com
Bahan-bahan
  • 1kg ayam
  • 2 tangkai daun rosemary
  • 4-5 ulas bawang putih - ketuk sekali dengan kulit *
  • 1/2 sudu kecil serbuk lada hitam *
  • 1 sudu besar extra virgin minyak zaitun *
  • 1/2 biji lemon - potong nipis
  • 1/2 labu bawang besar bombay - belah 2 sekali dengan kulit
  • sedikit daram
Cara

1. Panaskan oven suhu 180 C.
2. Cuci ayam dan toskan biar kering, lumur ayam dengan sedikit garam.
3. Satukan bahan bertanda *, sapu pada seluruh ayam termasuk dicelah kulit dan masukkan dalam bahagian perut bersama dengan bawang besar dan daun rosemary.
4. Letak lemon, daun rosemary secukupnya dan bakar selama 1 jam 15 minit atau bergantung pada saiz ayam.

ayam kat sni dijual ikut saiz, dh siap bungkus dlm plastik, maz suka beli ayam kecik2..sedap mkn, mcm burung je..paling kecil saiz 600g sekor, yg ni berat 1kg..

2 comments:

  1. Salam kak.. nak diet, tp bila nmpk mknn sedap nih.. adoiii.. susah betul nk kawal.. huhu

    ReplyDelete
  2. Waalaikummusalam Tun..
    tu la kan, susah bnar nk disiplin..Tun xpyah diet dh rsanya..ok dh tu..

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...