Ya Allah..sesungguhnya padaMu aku berserah..

'Bila ALLAH makbulkan doamu, maka DIA menyayangimu, bila DIA lambat makbulkan doamu, maka DIA ingin mengujimu, bila DIA tidak makbulkan doamu, maka DIA merancang sesuatu yang terbaik untukmu. 0leh itu, sentiasalah bersangka baik pada ALLAH dalam apa jua keadaan..kerana kasih sayang ALLAH itu mendahului kemurkaanNya'...

Monday, June 21, 2010

Kuih Lapis

Assalamualaikum...hri ni sesi prsekolahan dah brmula semula ye dan npaknya kaum ibu smua trmsuk la kita kmbali sbuk mguruskan anak2..kita blik pda jwtan tetap la ngambik dan antor anak2...trjin nk melapis la plak...kuih ni kita buat pgi smlm...rspi dari Tulip Myresipi...memang elok je mnjdi rspi ni wpun kita gna santan segar...rspi asal gna sntan powder...nak buatnya pun xde susah mana dan memang sedapppp...mksih Tulip..mtak izin nak letak rspi kat sni ye..mksih skli lgi pada semua pngunjung yg sdi brtndang ke dapur kita ni..


Sumber Resipi : Tulip Myresipi
Bahan-bahan ( loyang besar utk 40 org )
  • 1 cawan tepung beras - kita lebihkan 1 sudu besar, sbb kita guna santan segar
  • 1/2 cawan tepung gandum
  • 1 cawan gula (leh kurangkan klu x suka manis sgt) - kita letak 3/4 cawan je
  • 1 st garam
  • 2 paket santan serbuk - kita guna santan segar 4 cawan dri 1 biji kelapa
  • 1 st minyak masak
  • 3-4 titik sirap merah perasa ros atau pewarna kuning/hijau etc.
  • 4 cawan air - kita tak guna air, sbb dah guna santan segar

Cara-cara

1.Dalam blender, masukkan gula,santan,tepung beras,tepung gandum,minyak,garam dan 2 cawan air. Blend hingga semua bahan bersatu & tak berketul. Panaskan air dalam kukusan.

2.Keluarkan adunan dari blender & isi dalam bekas. Tambah lagi 2 cawan air,kacau rata.

3.Bahagikan adunan kepada 2 bahagian. Letakkan satu bahagian pewarna kuning & satu lagi dgn pewarna hijau. Kacau biar warna sekata.

4.Utk memudahkan kuih ni dikeluarkan, sapu loyang dgn sedikit minyak dan letak plastik cling. Masukkan 2 cwn adunan warna kuning & kukus selama 5 minit.

5.Lepas 5minit,masukkan pula 1 cawan adunan warna hijau dan kukus selama 2minit. Kemudian selang seli warna hijau dan kuning hingga adunan habis.

6.Lapis yg terakhir warna hijau dikukus selama 20minit. Bila dah masak alih keluar dari kukusan dan tunggu hingga kuih ni sejuk.

7.Dgn hati2 tarik keluar plastik cling bersama kuih lapis tadi. Utk lebih kemas,kuih ini blh dipotong dgn benang dan setiap lapisan kuih ini blh dibuka :)

8.* Jika guna loyang non stick, x perlu letak plastik cling, hanya sapu sekeliling dgn minyak.

6 comments:

  1. wow..sangat cantik lapis kak maz ni..bahan pun senag..boleh cube one day..thank tepek resepinya skali..

    ReplyDelete
  2. Salam Maz...Akak ni pantang betoi dengan resepi lapis melapis ni.....menggoda....betoi la kuih lapis Dak Maz ni!!! Nak sepotong boleh???

    ReplyDelete
  3. Salam Maz, kijaaamm tauuu tayang2 kuih lapis kat akak nih...mintak sikit laa..nak wat buka pose petang kang...naakkkkk! ^___^

    ReplyDelete
  4. sedap ni wat buka posa karang. cantik je maz lapis. aritu kita buat lapis kacang merah, rasa dah sedap, tp rupanya x cun, lapisan2 tu menggelungsur plak. maz balut x tutup kukusan tu ye?

    ReplyDelete
  5. Salam kak maz,
    oh, cantik2 sungguh kek lapis kak. jeles saya. saya blom jadi lagi.... :D

    ReplyDelete
  6. salam mazz

    ala..tak boleh nak mengendeng lah ..akak tengah diet ..hehe tembam sangat ni..

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...