Ya Allah..sesungguhnya padaMu aku berserah..

'Bila ALLAH makbulkan doamu, maka DIA menyayangimu, bila DIA lambat makbulkan doamu, maka DIA ingin mengujimu, bila DIA tidak makbulkan doamu, maka DIA merancang sesuatu yang terbaik untukmu. 0leh itu, sentiasalah bersangka baik pada ALLAH dalam apa jua keadaan..kerana kasih sayang ALLAH itu mendahului kemurkaanNya'...

Thursday, June 24, 2010

Seri Muka

Assalamualaikum...asik mkn kek cpon je kan!! stop la dlu skjap ye..meh mkn kuih la plak...kuih ni kita buat tghri smlm...kbetulan Ma dan adik bongsu kita pun ada kat umah...jdi ramai la yg bleh tlong hbiskan...rspi kuih seri muka ni kita dpt dri kakak angkat kita...memang senang je nk buat...dan memang sedapppp...cma kita pnye ni lapisan plutnya nipis skit..sbb xcukup...kita guna 250g je dan kurangkan sukatan santan skit..kes mls nk kluar p beli la ni..jdi buat je la apa yg ada...tpi anak2 kita memang suke lapisan ijau bnyk...mksih Kak Su kongsi rspi ni nga kita ye...mtak izin nk letak rspinya kat sni plak...mksih pada smua yg sudi bertandang ke dpur kita..


Sumber Resipi : Kakak Angkat
Bahan-bahan

Lapisan Bawah
  • 300g beras pulut - rendam dulu 20 minit
  • 300 ml santan
  • 1 sudu kecik garam

Cara-cara

1. Satukan semua bahan-bahan dan kukus selama 15 minit (tutup penutup pengukus dengan kain/towel) - loyang tu kita alas dgn plastik wrap,supaya senang nak kluarkan dri loyang bila dah msk, pastu kita tutup loyang dengan aluminium foil, jadi kita dah tak bungkus penutup pengukus tu

Lapisan Atas

  • 125g gula
  • 50g tepung kastard
  • 400ml santan
  • 1 biji telur (gred A)
  • sedikit paste pandan (kita bland daun pandan skli dengan kelapa parut)
  • 1/8 sudu kecil air abu - tujuannya untuk buat lapisan hijau tu kenyal
  • 1/4 sudu kecil garam
  • sedikit pewarna hijau

Cara-cara

1. Satukkan semua bahan-bahan kecuali gula. Kacau sebati dan tapiskan dalam periuk - kita tak tapis, terus satukan semua bhn2 dan masak atas api sederhana

2.Masukkan gula dan masak atas api sehingga naik wap (pekat skit mcm susu pekat tu)

3.Tuang ke atas lapisan pulut tadi dan kukus selamat 30 minit. Siap sejukkan dulu sebelum dipotong. (kena biar betul2 sejuk baru dipotong ye, kita potong guna pisau yg matanya nipis gtuw, pastu sapu minyak dulu pada pisau sebelum potong agar tak melekat dan sentiasa lap mata pisau jika ada kuih yg melekat sebelum potong yg seterusnya)

7 comments:

  1. woow..cantiknya kak maz kuih serimuka ni..memang berseri seri lah....

    ReplyDelete
  2. Maz...Tq..ya..Akak pun nak cedok resepi Maz jugak lah!!! Bila nak wat tak tau lagi....TQ for sharing...Along mesti suka ni!

    ReplyDelete
  3. wahhh...kuih kegemaran lieya ni kak...cantik btl teksturnyer....lieya pandai makan jer kak..buat asyik x menjadi...tp kali ni nak minta izin copy resepi ni yer..maklum lah bulan pose dah dekat ni...blh try utk juadah b'buka nnti...

    ReplyDelete
  4. salam kak maz,
    aduh.. tergoda saya. menawan betul kuih ni. saya ambil sketul tau :D

    ReplyDelete
  5. memang tergoda dgn serimuka tu! cantik sungguh!!

    ReplyDelete
  6. Memang sedap... percayalah!
    Lapisan atas lebih banyak dari pulut la yang best! ;)

    ReplyDelete
  7. SALAM KAK MAZ,

    Nak tanya.... AIR ABU tu mana nak dpt

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...