Ya Allah..sesungguhnya padaMu aku berserah..

'Bila ALLAH makbulkan doamu, maka DIA menyayangimu, bila DIA lambat makbulkan doamu, maka DIA ingin mengujimu, bila DIA tidak makbulkan doamu, maka DIA merancang sesuatu yang terbaik untukmu. 0leh itu, sentiasalah bersangka baik pada ALLAH dalam apa jua keadaan..kerana kasih sayang ALLAH itu mendahului kemurkaanNya'...

Tuesday, June 22, 2010

Tart Nenas

Assalamualaikum...waaa dah kemaruk nak raya ke kita ni!! sbnarnya kita buat ni saja utk mkn anak2...kbtulan sblum ni ada beli jem nenas ni kat kdai bkeri...nk smpan raya lama lgi...jdi tu yg kita buat utk mkn2 dlu smbil2 mengasah bkat dan lembutkan tngan ni sblum bercookies utk raya nti...hehe...Kak Ummi ni le ckiesnya yg smlm tu..ok rspi tart nenas ni dri Baya resipi.net...memang senang je nk buat bskut ni dan teramat la sedapppnya...kulit tart tu teramat lembutttt!! cair dlm mulut org kata...xpayah nk knyah2...cma kita tukar sukatan tpung je skit...mksih Baya utk rspi yg sdp ni...dah msuk list utk raya nti...mtak izin nk letak rspi kat sni ye...kita buat 1/2 rspi je...bleh la 2-3x mkn...

pestime la ni kita buat tart nenas sdri...biasanya stiap kli raya kita main tnjuk yg norainis tu je...

dan siappp glung..sblum msuk lam oben...

Sumebr Resipi : Baya ( resipi.net )
Bahan-bahan
  • 1 cawan butter ( 226 gram) at room temp) bukan butter cair atau lembik.
  • 1 biji kuning telor.
  • 1 suduteh asen vanilla.
  • 20 gram gula. - maz buh 40g, manisnya elok2 je
  • 40 gram tepung jagung,
  • 50 gram tepung kastard.
  • 20 gram susu tepung (boleh tukar ke coffemate powder pun ok)
  • 240 gram tepung gandum - maz guna tepung superfine sebanyak 140g
  • 1 biji kuning telor + beberapa titik pewarna kuning telor untuk sapuan.

Cara cara

1. Sebatikan telor, butter, gula dan asen vanilla. ( baya hanya guna spatula aja)
2. Masukkan tepung satu pesatu, mula tepung jagung, tepung kastard dan susu tepung. Gaul sebati. Masukkan tepung gandum. Gaul sebati.
3. Lepas tu masukkan dalam acuan tart golung tekan keluar, letak jem dan gulong.
Bakar 350F selama 17-19 minute.

Nota : Jika adunan nie masih melekit dekat tangan kena masuk skit skit tepung rasanya tak banyak dalam 10 gram aja. Jika adunan kering pula kena masukkan butter tak banyak skit aja jika kering pun. Adunan mesti dapat seperti gambar dibawah. Baya sentiasa tutup adunan nie dengan tuala atau tissue paper atau cling sepaya adunan nie tak kering. Cuba tekan dengan adunan jika ia keluar elok dan tak putus putus adunan tu elok, seeloknya dicuba terus . Tekan sekeping lepas tu letak jem try gulung kalau tak merekah maknanya adunan tu dah ok. Last sapukan kuning telor.

6 comments:

  1. Nak juga!!! Maz...hantar sebalang@!!

    ReplyDelete
  2. alamak maz... my all time favorite nih

    ReplyDelete
  3. salam maz
    wah..dah lembut2kan jari adik sorang ni ..hehe bolelah akak menempah sekut raya nanti ek..

    ReplyDelete
  4. Tart nenas dalam family k yan dah jd tradisi..tak leh tinggal. Kami pakai jem buat sendiri lagi..Kan Pontian tpt pengeluar nenas..

    Raya tak lengkap tanpa tart nenas..

    ReplyDelete
  5. ting tong ting tong

    ada umah tak minta sebotol bawa ke dato keramat..hikhik..free punya tau ahakss..nak kenee nie..hehe

    ReplyDelete
  6. Wah...ada resepi kuih tat...raya dah nak dekat ni...zures exchange link ye
    kat sini ye
    http://akudanblog-zures.blogspot.com

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...