Ya Allah..sesungguhnya padaMu aku berserah..

'Bila ALLAH makbulkan doamu, maka DIA menyayangimu, bila DIA lambat makbulkan doamu, maka DIA ingin mengujimu, bila DIA tidak makbulkan doamu, maka DIA merancang sesuatu yang terbaik untukmu. 0leh itu, sentiasalah bersangka baik pada ALLAH dalam apa jua keadaan..kerana kasih sayang ALLAH itu mendahului kemurkaanNya'...

Friday, March 19, 2010

Nasi Hujan Panas

nasi hujan pnas yg trlebih hujan wrna dahhhh!!!...Kak Liza punye cntik dan sekata je wrnanye!..kita trcurah wrna kning bnyk sngatttt!!...smpai xde nsi yg wrna ptih...sib baik utk mkn sdri je kan...klu buat utk tetamu specil mau haru dibuatnya....ni menu hri rabu kita...paham2 je kan!!..dah khalasss..nasi hujan panas ni antara 1 rspi yg ada dlm buku SENANGNYA MEMASAK (NASI) Kak Liza @ Chef Hanieliza...pada Kak Liza kita mtak maap bnyk2 sbb xdpt dtg smpena knduri prkhwinan Putera Sulung Kak Liza...mksih atas jmputan kak sklrga...msa jmpa dgn kak liza bln 12 hri tu pun kak liza dah ckp psal kndurinya tu...klu dkat memang kita p...drive slow2 smbil jejln dgn anak2...tpi jauh...msih blum ada kberanian lgi nak pndu kreta sjauh tu...hihi...duk tnggu2 jgk Kak Ummi mai amik kita..tpi xdtg punnn..hihi..apa2 pun TAHNIAH buat Kak Liza sklrga...xdpt mkn nsi knduri kak...kita mkn nsi ujan pnas kak pun jdi lah...mksih ye kak..susah2 kak bwa buku ni utk kita hri tu...semoga dilimpahkan rzki dan rahmat buat Kak liza sklrga...jom tgk rspi istemewa kak liza ni..kli ni kena taip daaa!! mtak izin ye kak nk share rspi kak kat sni..

kita buat skit je...2 cwn beras...pastu cuma mkn dgn kri ayam je...ni bkn je nsi yg trlebih pns...trlebih rjin jgkkkk!!...tu yg buat lauk simple2 je...klu rspi kak liza xprlu ckp lah kan...SODAPPPP...dgn wangi serainye tu...ckup rasa dgn kiub ayam plak...walaaaaa cdpnyeee...mksih jgk buat kwn2 yg sdi sngah dpur kita ni wpun greng psang tu xbrtukar2 lgi..biasa la kan cti2 skolah ni...msa tu bnyk utk layan anak2...bwa p jejln stu sni..tapi dkat2 je lah...tu yg xdpt update..


Sumber Resipi : Buku Senangnya Memasak Nasi ( Chef Hanieliza )
Bahan-bahan


Bahan A
  • 4 cawan beras basmati
  • 4 cawan air
  • 1/2 tin susu cair
  • 3 biji tomato (dicincang)
  • 1 batang serai (diketuk)
  • 2 helai daun pandan (disimpul)
  • 1 kiub pati ayam
  • 1 sudu kecil garam
  • Pewarna hijau, merah dan kuning
  • 1 sudu besar minyak sapi
  • 2 sudu besar marjerin

Bahan B (Bagi Menumis)

  • 3 kuntum bunga cengkih
  • 3 biji buah pelaga
  • 2 kuntum bunga lawang
  • 1 inci kulit kayu manis
  • 1 inci halia (ditumbuk)
  • 3 ulas bawang merah (ditumbuk)
  • 1 ulas bawang putih (ditumbuk)

Bahan C (Sebagai Hiasan) - kita xbuh

  • Bawang goreng
  • Daun bawang (dimayang)

Cara Membuat

1. Panaskan minyak sapi dan marjerin dalam periuk.

2. Masukkan bahan tumis,serai dan daun pandan.Goreng hingga naik bau.

3. Masukkan air dan garam. Biarkan hingga mendidih.

4. Masukkan susu cair, kiub ayam, buah tomato, beras dan kismis. Kemudian kacau rata.

5. Masak seperti nasi biasa.

6. Apabila nasi hampir kering, letakkan satu warna pada satu tempat yang berlainan.

7. Biarkan hingga nasi masak dan kering. Kemudian gembur-gemburkan supaya warna nasi tadi rata pada keseluruhannya.

8. Sebelum dihidang, hiaskan dengan taburan bawang goreng dan daun bawang.

2 comments:

  1. Besnya NJP akak nih! Terliurrr...mintak cikit kak! ;)

    ReplyDelete
  2. waduh waduh Mazz tersangat gempak melihatnya

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...