Ya Allah..sesungguhnya padaMu aku berserah..

'Bila ALLAH makbulkan doamu, maka DIA menyayangimu, bila DIA lambat makbulkan doamu, maka DIA ingin mengujimu, bila DIA tidak makbulkan doamu, maka DIA merancang sesuatu yang terbaik untukmu. 0leh itu, sentiasalah bersangka baik pada ALLAH dalam apa jua keadaan..kerana kasih sayang ALLAH itu mendahului kemurkaanNya'...

Tuesday, February 17, 2015

Sotong Goreng Tepung

Assalamualaikum w.b.t..'Allah humma innaka afuwwun karimun tuhibul afwa fa'fuanni'..brtemu skli lgi...badan pun rasa penat je shri dua ni...penat ke sana ke mari deh...kat sni susah nk jumpa stun jenis ni...klu stun katak tu ada je spnjang masa...tpi xlalu la plak...nk siang pun rsa geli...hritu bnyk plak stun ni kat psar...terus beli 2kg...saiz pun elok2 je...buat masak sambal skit...pastu goreng tepung gni 2x...jazakillahukhairan pada penyumbang resipi...Inysaa Allah semoga jumpa lagi dan mohon maaf atas segala kekurangan...

Sotong Goreng Tepung by http://ilhamdapur.blogspot.com/
Bahan-bahan
  • 300 gm sotong
  • 1 cawan tepung gandum 
  • 1 sudu kecil baking powder 
  • 1 biji telur 
  • sedikit garam lada sulah
Cara

1. Potong sotong kecil-kecil, bersihkan dan toskan airnya biar sampai kering. Gaul sotong dgn sedikit garam dan lada sulah. 
2.Pukul telur setakat nak satukan yg kuning dengan yang putih jer. Masukkan sotong ke dalam telur, ketepikan 
3. Gaul tepung dengan baking powder, masukkan sotong yang telah digaul dengan telur dalam tepung, salutkan habis sotong dgn tepung. Kalu nak pedas boleh letak sikit serbuk kari dalam tepung. Goreng biar sedikit perang. Goreng kejap jer dalam 4-5 min kalau tak nanti sotong keras and liat pulak.

abangngah dgn afiq suka klu greng tepung gini...udang pun sma...tpi klu msak buat lauk afiq xmkn...sedappp dan nak buat pun mudah sangat...stun pun jadi berkerak elok sbb gaul dengan telur dulu...

2 comments:

  1. Salam kak maz.. feveret tun nih.. kalau gi makan2 kat restoran seafood, ni menu wajib yg akan di order.

    ReplyDelete
  2. menu fav :)

    jemput ke blog nana nanti

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...