Ya Allah..sesungguhnya padaMu aku berserah..

'Bila ALLAH makbulkan doamu, maka DIA menyayangimu, bila DIA lambat makbulkan doamu, maka DIA ingin mengujimu, bila DIA tidak makbulkan doamu, maka DIA merancang sesuatu yang terbaik untukmu. 0leh itu, sentiasalah bersangka baik pada ALLAH dalam apa jua keadaan..kerana kasih sayang ALLAH itu mendahului kemurkaanNya'...

Wednesday, February 11, 2015

Nasi Minyak

Assalamualaikum w.b.t..'Subhaanallah wabihamdihi subhaanallah hil'azim'...pgi ni updated nasi minyak la plak...menu yg kerap sangat duk buat jenis nasi 1 lauk gini...senang jgk tugas tukang masak ni deh...xpayah buat 2-3 jenis lauk...lgipun anak2 xminat mkan nasi hidang ni...pasangannya buat gulai ayam mcm gulai kambing berkerisik haritu...cuma gulai ayam ni xmasuk kerisik...kena sangat pasangannya ada plak acar timun mentah...terima kasih pada yg sudi singgah dpur yg xseberapa ni...Inysaa Allah semoga jumpa lagi dan mohon maaf atas segala kekurangan dri maz...

Nasi Minyak by http://ilhamdapur.blogspot.com/
Bahan-bahan
  • 2 cawan beras basmathi - rendam 10 minit dan toskan
  • 3-4 ulas bawamg merah - tumbuk
  • 1 ulas bawamg puith - tumbuk
  • 1 inci halia - tumbuk
  • 1 kayu manis, 3 kuntum bunga lawang, 9 kuntum bunga cengkih, 7 biji buah pelaga (maz saja letak banyak cengkih & buah pelaga nak bagi nasi wangi, tiru cara nasi arab)
  • 1 helai daun pandan
  • 2 sudu besar minyak sapi
  • 4-5 sudu besar minyak sayur
  • 1/4 cawan susu cair/susu segar
  • sedikit garam @ kiub pati daging
  • sedikit kismis
  • sedikit pewarna oren dan kuning (utk buat warna oren campur je setitik warna merah dengan warna kuning)
Cara

1. Panaskan minyak dan minyak sapi, tumis bahan tumbuk dan rempah 4 sekawan biar wangi. Kemudian masukkan daun pandan dan sedikit air dulu, masak hingga air mendidih.
2. Masukkan susu cair, kismis, garam/kiub pati, kacau sebati dan masukkan beras. Tambah air jika perlu, jangan banyak ye nanti nasi tidak berderai elok, maz cuma lebihkan 1cm je air dari paras beras.
3. Tutup periuk dan biar nasi masak seperti biasa. Bila nasi dah hampir kering, kacau sikit.
4. Kemudian titikkan pewarna secara merata dan biar nasi masak sepenuhnya.
5. Bila dah masak baru gemburkan nasi dengan garfu agar warna bercampur.
6. Boleh la dihidang bersama lauk pilihan, maz buat gulai ayam sama macam resipi gulai (gulai kambing berkerisik) ni cuma gulai ayam ni tak masuk kerisik.

klu wdays tu memang msak la tiap2 hri...tghri biasanya nasi la...belah mlm lain plak sbb nasi cuma skli tghri je...tu yg bnyk sngat pic dlm folder...asik duk msak...Alhamdulillah atas rezeki dan nikmatNya...

4 comments:

  1. aduh...sedap ye nampak.. :)

    salam perkenalan kak & jemput ke blog nana

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam knal jgk dri kmaz..mksih nana sdi singgah dpur kcik ni...Alhamdulillah kna dgn slera ank2...

      Delete
  2. Replies
    1. Bleh la kak utk mkn ank2 tu deh...

      Delete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...