Ya Allah..sesungguhnya padaMu aku berserah..

'Bila ALLAH makbulkan doamu, maka DIA menyayangimu, bila DIA lambat makbulkan doamu, maka DIA ingin mengujimu, bila DIA tidak makbulkan doamu, maka DIA merancang sesuatu yang terbaik untukmu. 0leh itu, sentiasalah bersangka baik pada ALLAH dalam apa jua keadaan..kerana kasih sayang ALLAH itu mendahului kemurkaanNya'...

Wednesday, March 25, 2015

Cucur Udang Rangup II Lagi..

Assalamualaikum w.b.t..'La ilaha illa annta subhaanaka inni kuntu minaz zolimin'..sesambil duk msak tu update la skjap...msak pun simple je...buat asam rebus ikan kembong 2 ekor...pastu greng ayam...mlm nti Inysaa Allah buat cucur ni lagik...cucur udg yg pasti xckup dgn 5 bjik...tu klu tukang masak ni la yg mkn...sedappp dgn rangupnya tu...klu prgi psar npak ada udg kecik mesti beli khas utk stok buat cucur ni...aiman dgn babanya pun sukaa sangat...rspi sma je mcm yg buat sblum ni...Insyaa Allah semoga jumpa lagi dan mohon maaf atas segala kekurangan...

petang2 dpt cucur panas memang sedapp deh...

Cucur Udang Rangup II Lagi by http://ilhamdapur.blogspot.com
Bahan-bahan
  • 1 cawan allpurpose flour @ tepung gandum berkualiti
  • 1 sudu kecil yis kering (mauripan dll)
  • 160ml air suam @ bergantung pada jenis tepung
  • 1/2 cawan daun bawang/kuchai @ secukupnya
  • udang saiz kecik secukupnya - buang kepala dan toskan biar betul-betul kering
  • sedikit garam/serbuk pati ayam
  • 1-2 titik pewarna kuning
  • minyak untuk mengoreng secukupnya
  • sos pencicah
  • senduk bulat saiz dalam 2 1/2 inci sebagai acuan cucur
Cara

1. Dalam mangkuk satukan air dan yis, biar sekejap dalam 1 minit agar yis larut. Kemudian masukkan semua bahan lain kecuali udang, sebatikan. Adunan ni macam adunan cekodok gitu, sukatan air tu mungkin berbeza jika guna tepung gandum biasa, bergantung pada kualiti dan jenis tepung.
2. Perap selama 30-40 minit atau adunan kembang secukupnya 
3. Bila dah cukup kembang, panaskan minyak secukupnya (maz guna periuk kecik, senang sikit), bila minyak dah betul-betul panas celupkan senduk bulat sekejap dalam minyak, kemudian ratakan 1 sudu penuh atas senduk tadi biar jadi leper dan sedikit nipis. Letak 2 ekor udang, tekan sikit dan masukkan dalam minyak panas, biar tengelam ye senduk tu.
4. Biar dulu sekejap kemudian tolak-tolak sikit agar cucur tercabut dari senduk. 
5. Ulangi buat cara no 3 dan goreng hingga perang/garing dikedua bahagian.
6. Angkat dan toskan, boleh la dihidang dengan sos pilihan.

Nota ilhamdapur : untuk proses kembangkan doh ni maz letak dalam microwave, sama macam duk buat pau, on PLUG dan buka sikit pintunya, nanti lampu microwave akan menyala dan mengeluarkan suhu panas. BUKAN on microwave je, dari dulu duk guna kaedah ni, jadi malam atau subuh pun boleh buat kuih, lagi satu boleh letak dekat heater, kat msia takde masalah sebab panas matahari dan cukup, cuma kalau nak buat belah malam atau pagi boleh guna cara microwave tu.

nak buat pun skjap sangat...mkn lagi la skejap je licin...cuma kena tnggu bancuhan tu kembang la dlu kan bru bleh goreng...udg pun kena tos biar kering betul klu dak mercik minyak masak goreng...

1 comment:

  1. This comment has been removed by a blog administrator.

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...