Ya Allah..sesungguhnya padaMu aku berserah..

'Bila ALLAH makbulkan doamu, maka DIA menyayangimu, bila DIA lambat makbulkan doamu, maka DIA ingin mengujimu, bila DIA tidak makbulkan doamu, maka DIA merancang sesuatu yang terbaik untukmu. 0leh itu, sentiasalah bersangka baik pada ALLAH dalam apa jua keadaan..kerana kasih sayang ALLAH itu mendahului kemurkaanNya'...

Thursday, March 26, 2015

Victoria Sandwich Sponge Cake

Assalamualaikum w.b.t..'Subhaanallah wabihamdihi subhaanallah hil'azim'..terjebak jgk dgn demam VSC ni...xtahan godaan tgk kat fb...tapi ni kejadian 2 lepas lagi...cuma bru nk tepek kat sni...mcm biasa la peram dulu deh...pestime la merasa dan buat kek ni...maz pun xthu mcmana kek ni dpt nama ye...adakah nama tempat atau apa...nak buat pun xde susah mana dan tak perlu deko lebih-lebih...cuma sapu je cream kat tengah...pastu susun buah...rspi asal dri allrecipes, tapi maz xikut 100% resipinya dan buat sikit je sbb pestime try dan kek ni xbleh disimpan lama sebab ada buahan segar...Inysaa Allah semoga jumpa lagi dan mohon maat atas segala khilaf...

rsanya seakan butter kek pun ada...tapi teksture keknya ringan dan moist...memang sesuai diganding bersama secawan teh utk minum ptg atau dgn segelas orange jus utk bekpes...

Victoria Sandwich Sponge Cake by http://ilhamdapur.blogspot.com
Bahan-bahan
  • 110g mentega tanpa garam - suhu bilik
  • 110g gula halus
  • 1/2 sudu kecil essen vanilla
  • 2 biji telur gred A
  • 100g tepung naik sendiri *
  • 12g tepung jagung *
  • 1/2 sudu kecil baking powder *
  • 1/4 sudu kecil garam * - kalau guna mentega biasa, abaikan garam ni
  • 2 sudu besar susu segar
Cara

1. Panaskan oven suhu 170 C dan sediakan loyang bulat 8 inci yang telah dialas dengan baking paper.
2. Satukan semua bahan * dan sebatikan dengan garfu.
3. Dalam mangkuk satukan mentega dan gula, putar biar sebati, kemudian masukkan telur satu persatu dan diikuti dengan vanilla.
3. Masukkan tepung sikit dulu dan sebatikan, kemudian masukkan yang selebihnya dan masukkan susu segar. Putar sebati dan guna spatula kaup balik sikit.
4. Tuang dalam loyang dan bakar selama 25-30 minit atau hingga kek masak, cucuk dengan lidi,kalau lidi bersih maknanya kek dah masak dan sejukkan sepenuhnya.
5. Bila kek dah sejuk, belah 2 dibahagian tengah dan ratakan jam secukupnya disatu belah saja, kemudian sapu cream dan letak kek yang satu belah balik.
6. Susun buahan segar secukupnya dan tabur sedikit gula aising. Sedia untuk dinikmati

Filling
  • 100ml whipping cream UHT
  • 2 sudu besar gula kastor
  • 1/2 sudu kecil jus lemon
  • secubit garam
  • jam strawberi secukupnya - maz guna jam homemade
  • buahan segar secukupnya - strawberi/bluebri
Cara : Satukan semua bahan kecuali jam dalam mangkuk yang kering dan bersih, putar hingga kental dalam 1 minit.

cantik dipandang dgn hiasan buahan segar dan enak utk dinikmati...pasti menjdi penyeri klu ada sbjik atas meja time ada gathering tu...

sukaaa dgn kek ni...ringas dan menarik dipandang...rasanya pun tidak kurang hebat...Insyaa Allah pasti akan buat lagi terutamnya klu ada buat makan2..

3 comments:

  1. dah lama KIV...tak buat2 jugak. Time berkobar nak buat, strawberry dpt yg fresh....terbantut lagi hasrat...sob..sob..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Saya ingin berbagi cerita kepada anda bahwa saya ini IBU PUSPITA seorang TKI dari malaysia dan secara tidak sengaja saya buka internet dan saya melihat komentar ibu hayati yg dari honkong tentan MBAH KABOIREN yg telah membantu dia menjadi sukses dan akhirnya juga saya mencoba menghubungi beliau dan alhamdulillah beliau mau membantu saya untuk memberikan nomor toto 6D dan alhamdulillah itu betul-betul terbukti tembus,kini saya sangat berterimakasih banyak kepada MBAH KABOIREN dan jika anda ingin seperti saya silahkan hubungi MBAH KABOIREN di 085-260-482-111,saya juga tidak lupa mengucap syukur kepada ALLAH karna melalui MBAH KABOIREN saya juga sudah bisa sesukses ini dan jangan mudah percaya kepada MBAH yg lain selain MBAH KABOIREN karna saya juga pernah mengalami yg namanya dibohongin sama para normal yg lain,ini bukan rekayasa dari saya melainkan ini kisah nyata dari seorang TKI.... KLIK _ GHOB _ 2D 3D _ 4D _ 6D _ DISINI












      Saya ingin berbagi cerita kepada anda bahwa saya ini IBU PUSPITA seorang TKI dari malaysia dan secara tidak sengaja saya buka internet dan saya melihat komentar ibu hayati yg dari honkong tentan MBAH KABOIREN yg telah membantu dia menjadi sukses dan akhirnya juga saya mencoba menghubungi beliau dan alhamdulillah beliau mau membantu saya untuk memberikan nomor toto 6D dan alhamdulillah itu betul-betul terbukti tembus,kini saya sangat berterimakasih banyak kepada MBAH KABOIREN dan jika anda ingin seperti saya silahkan hubungi MBAH KABOIREN di 085-260-482-111,saya juga tidak lupa mengucap syukur kepada ALLAH karna melalui MBAH KABOIREN saya juga sudah bisa sesukses ini dan jangan mudah percaya kepada MBAH yg lain selain MBAH KABOIREN karna saya juga pernah mengalami yg namanya dibohongin sama para normal yg lain,ini bukan rekayasa dari saya melainkan ini kisah nyata dari seorang TKI.... KLIK _ GHOB _ 2D 3D _ 4D _ 6D _ DISINI

      Delete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...