Ya Allah..sesungguhnya padaMu aku berserah..

'Bila ALLAH makbulkan doamu, maka DIA menyayangimu, bila DIA lambat makbulkan doamu, maka DIA ingin mengujimu, bila DIA tidak makbulkan doamu, maka DIA merancang sesuatu yang terbaik untukmu. 0leh itu, sentiasalah bersangka baik pada ALLAH dalam apa jua keadaan..kerana kasih sayang ALLAH itu mendahului kemurkaanNya'...

Thursday, March 19, 2015

Beef Enchiladas

Assalamualaikum w.b.t..'Allahumma innaka afuwwun karimun tuhibbul afwa fa'fuanni'..plannya nk update pagi tadi..tapi tu la kita hanya merancang...ptg baru ada masa lapang skit...ni pun nk kluar jgk dh...cari barang dapur skit...kat rumah ni memang kerap duk buat menu mexican ni...semua sukaa dan nk buat pun xde susah mana...cuma enchiladas ni bru pestime try buat guna roti tortilla...dulu ada buat isi dlm pasta yg bentuk bulat besar tu...Inysaa Allah semoga jumpa lagi dan mohon maaf atas segala khilaf...

klu xnk letak daging kisar pun bleh...hnya sos saja...tapi maz lebih suka yg ada daging atau ayam...lagi terasa bila mkn tu kan...ni guna sos yg lebih buat lasagna hritu je...dah lama la jgk peram enchiladas ni...
Bahan-bahan
  • 1 tin (400g) whole peeled tomato - ada jual kat pasaraya
  • 1 labu besar bawang besar bombay - dadu
  • 1 cawan daging kisar segar
  • 1-2 kiub pati daging/ayam
  • 1 helai daun bay
  • 1/2 sudu kecil serbuk lada hitam
  • 1/2 sudu kecil daun basil kering @ italian herbs
  • mozarella cheese secukupnya
  • sedikit gula dan garam jika perlu
  • 2-3 sudu besar extra virgin minyak zaitun
  • 6-7 keping roti tortilla - maz buat sendiri, resipi kat sini
Cara
1. Panaskan minyak zaitun, masukkan bawang dan masak sekejap, kemudian masukkan daun bay dan daging. Masak biar daging masak sekata dan keluarkan airnya.
2. Masukkan tomato tin, tekan-tekan dengan senduk biar hancur, masukkan kiub pati ayam, sedikit air dan masak dengan api sederhana sambil dikacau sekali sekala.
3. Masukkan lada hitam dan daun basil, perasa secukup rasa dengan sedikit garam dan gula, masak sampai sos jadi sedikit pekat dan daging lembut. Padamkan api.

Sos Putih - kalau tak buat pun takpe
  • 1 sudu besar mentega
  • 1-2 sudu besar allpurpose flour @ tepung gandum
  • 1 cawan susu segar
  • kiub pati daging secukup rasa @ serbuk pati ayam
Cara
1. Dalam periuk cairkan mentega dengan api perlahan kemudian masukkan tepung dan kacau cepat-cepat agar tidak berketul dan jadi sedikit berbuih. Kemudian masukkan susu segar, sebatikan.
2. Masukkan sedikit kiub pati dan perasa secukup rasa, masak biar sos pekat. Ketepikan

Cara Masak

1. Sapukan sedikit mentega pada casserole/bekas tahan panas, letakkan sekeping roti tortilla, isi sos daging tadi secukupnya, tutup/lipat biar bertangkup, buat sampai habis dan letak rapat-rapat. Kalau ada sos daging lebih tuang je sekeliling bekas.
2. Bila dah siap isi semua, tuang sos putih secukupnya, tabur pula mozarella cheese dan sedikit daun basil.
3. Letak sekeping aluminium foil atas casserole tadi (tutup tu jangan rapat sangat, nanti melekat dengan cheese, guna casserole/bekas yang tinggi sikit) dan bakar dalam oven 170C yang telah dipanaskan selama 10-12 minit, kemudian buka aluminium foil dan bakar lagi selama 8-10 minit atau sehingga cheese sedikit perang. 

bleh siapkan awal simpan dlm peti dlu...pastu cuma masuk oven je bila dh sampai masa tu...sebab kena serve ketika masih panas...dgn cheese yg masih meleleh...memang sedapp lah...

3 comments:

  1. Sedapnyer Enchiladas...boleh cuba ini. Thnks

    ReplyDelete
    Replies
    1. Saya ingin berbagi cerita kepada anda bahwa saya ini IBU PUSPITA seorang TKI dari malaysia dan secara tidak sengaja saya buka internet dan saya melihat komentar ibu hayati yg dari honkong tentan MBAH KABOIREN yg telah membantu dia menjadi sukses dan akhirnya juga saya mencoba menghubungi beliau dan alhamdulillah beliau mau membantu saya untuk memberikan nomor toto 6D dan alhamdulillah itu betul-betul terbukti tembus,kini saya sangat berterimakasih banyak kepada MBAH KABOIREN dan jika anda ingin seperti saya silahkan hubungi MBAH KABOIREN di 085-260-482-111,saya juga tidak lupa mengucap syukur kepada ALLAH karna melalui MBAH KABOIREN saya juga sudah bisa sesukses ini dan jangan mudah percaya kepada MBAH yg lain selain MBAH KABOIREN karna saya juga pernah mengalami yg namanya dibohongin sama para normal yg lain,ini bukan rekayasa dari saya melainkan ini kisah nyata dari seorang TKI.... KLIK _ GHOB _ 2D 3D _ 4D _ 6D _ DISINI












      Saya ingin berbagi cerita kepada anda bahwa saya ini IBU PUSPITA seorang TKI dari malaysia dan secara tidak sengaja saya buka internet dan saya melihat komentar ibu hayati yg dari honkong tentan MBAH KABOIREN yg telah membantu dia menjadi sukses dan akhirnya juga saya mencoba menghubungi beliau dan alhamdulillah beliau mau membantu saya untuk memberikan nomor toto 6D dan alhamdulillah itu betul-betul terbukti tembus,kini saya sangat berterimakasih banyak kepada MBAH KABOIREN dan jika anda ingin seperti saya silahkan hubungi MBAH KABOIREN di 085-260-482-111,saya juga tidak lupa mengucap syukur kepada ALLAH karna melalui MBAH KABOIREN saya juga sudah bisa sesukses ini dan jangan mudah percaya kepada MBAH yg lain selain MBAH KABOIREN karna saya juga pernah mengalami yg namanya dibohongin sama para normal yg lain,ini bukan rekayasa dari saya melainkan ini kisah nyata dari seorang TKI.... KLIK _ GHOB _ 2D 3D _ 4D _ 6D _ DISINI

      Delete
  2. menu mudah dan mengenyangkan...Mama pun sukaa jgk menu mexican ni ye...

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...