Ya Allah..sesungguhnya padaMu aku berserah..

'Bila ALLAH makbulkan doamu, maka DIA menyayangimu, bila DIA lambat makbulkan doamu, maka DIA ingin mengujimu, bila DIA tidak makbulkan doamu, maka DIA merancang sesuatu yang terbaik untukmu. 0leh itu, sentiasalah bersangka baik pada ALLAH dalam apa jua keadaan..kerana kasih sayang ALLAH itu mendahului kemurkaanNya'...

Tuesday, March 24, 2015

Pulut Mangga @ Khao Niaow Ma Muang

Assalamualaikum w.b.t..'Allahumma innaka afuwwun karimun tuhibul afwa fa'fuanni'..sekali sekala merasa dessert thai ni sedap jgk...jarang buat sbb lebih minat versi pulut durian klate lgik...tpi klu prgi kedai thai memang ada la pulut mangga ni kan...ada skli tu mkn kat kedai di TTDI kat Shah Alam...area tu bnyk jgk kedai mkn yg best...nk buat pun mudah sangat...klu xbrapa rjin nk kukus pulut tu...tanak je pun bleh...tpi maz kukus sbb nk rsa pulut yg sbjik2 gitu...klu tanak ni plutnya kembang...tpi klu utk pulut durian memang masak biasa je...Inysaa Allah semoga jumpa lgi dan harap dimaafkan atas segala kekurangan yg ada...

Pulut Mangga by http://ilhamdapur.blogspot.com
Bahan-bahan
  • 1 cawan beras pulut - rendam 30 minit
  • 1/4 cawan santan cair + secubit garam 
  • 1 helai daun pandan
  • 1/2 sudu besar beras pulut - goreng tanpa minyak biar sedikit perang (kalau tak buat pun takpe)
Santan Manis
  • 1 cawan santan
  • 1/2 sudu besar tepung beras @ secukupnya nak pekat mcmana
  • 1 helai daun pandan
  • gula secukup rasa
  • secubit garam
  • mangga masak secukupnya
Cara

1. Sediakan pengukus dengan air mendidih, ratakan beras pulut dan letak daun pandan. 
2. Kukus hingga pulut lembut, maknanya dah jadi pulut tapi masih keras, kemudian keluarkan dan gaul dengan santan cair, kukus balik sekejap lagi.
3. Satukan semua bahan santan manis, masak sambil dikacau selalu, masuk gula secukup rasa dan secubit garam, masak hingga mendidih dan sedikit pekat.
4. Sejukkan sikit dan boleh la dihidang bersama pulut dan buah mangga, beras pulut goreng tu untuk tabur.

lemak berkrim...sedapp mkn yg suam2 tu...mangga india je...klu mangga black gold thai tu lgi sedappp...klu msih blum ada idea utk kue ptg nti...bleh la buat dessert thai ni...

5 comments:

  1. mata ni tak leh nampak... teringin la pulak...mangga emas hitam dah ada, tapi kerajinan belum mari!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Saya ingin berbagi cerita kepada anda bahwa saya ini IBU PUSPITA seorang TKI dari malaysia dan secara tidak sengaja saya buka internet dan saya melihat komentar ibu hayati yg dari honkong tentan MBAH KABOIREN yg telah membantu dia menjadi sukses dan akhirnya juga saya mencoba menghubungi beliau dan alhamdulillah beliau mau membantu saya untuk memberikan nomor toto 6D dan alhamdulillah itu betul-betul terbukti tembus,kini saya sangat berterimakasih banyak kepada MBAH KABOIREN dan jika anda ingin seperti saya silahkan hubungi MBAH KABOIREN di 085-260-482-111,saya juga tidak lupa mengucap syukur kepada ALLAH karna melalui MBAH KABOIREN saya juga sudah bisa sesukses ini dan jangan mudah percaya kepada MBAH yg lain selain MBAH KABOIREN karna saya juga pernah mengalami yg namanya dibohongin sama para normal yg lain,ini bukan rekayasa dari saya melainkan ini kisah nyata dari seorang TKI.... KLIK _ GHOB _ 2D 3D _ 4D _ 6D _ DISINI












      Saya ingin berbagi cerita kepada anda bahwa saya ini IBU PUSPITA seorang TKI dari malaysia dan secara tidak sengaja saya buka internet dan saya melihat komentar ibu hayati yg dari honkong tentan MBAH KABOIREN yg telah membantu dia menjadi sukses dan akhirnya juga saya mencoba menghubungi beliau dan alhamdulillah beliau mau membantu saya untuk memberikan nomor toto 6D dan alhamdulillah itu betul-betul terbukti tembus,kini saya sangat berterimakasih banyak kepada MBAH KABOIREN dan jika anda ingin seperti saya silahkan hubungi MBAH KABOIREN di 085-260-482-111,saya juga tidak lupa mengucap syukur kepada ALLAH karna melalui MBAH KABOIREN saya juga sudah bisa sesukses ini dan jangan mudah percaya kepada MBAH yg lain selain MBAH KABOIREN karna saya juga pernah mengalami yg namanya dibohongin sama para normal yg lain,ini bukan rekayasa dari saya melainkan ini kisah nyata dari seorang TKI.... KLIK _ GHOB _ 2D 3D _ 4D _ 6D _ DISINI

      Delete
  2. drp hari tu nak makan...tp x rajin pulak nak buat. beli manga dah berkali2, tak buat2 jugak

    ReplyDelete
  3. Saya ada mangga mak kirim..pulut pon ada tp kalo dijemput yg dah siap camni lg terangkat..haha

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...