Ya Allah..sesungguhnya padaMu aku berserah..

'Bila ALLAH makbulkan doamu, maka DIA menyayangimu, bila DIA lambat makbulkan doamu, maka DIA ingin mengujimu, bila DIA tidak makbulkan doamu, maka DIA merancang sesuatu yang terbaik untukmu. 0leh itu, sentiasalah bersangka baik pada ALLAH dalam apa jua keadaan..kerana kasih sayang ALLAH itu mendahului kemurkaanNya'...

Wednesday, March 18, 2015

Somtam Lagi..Tak Pernah Jemu..

Assalamualaikum w.b.t..'Hasbunallah wa ni'mal wakil'..jgn jemu la deh tgk menu somtam kat dpur ni...apa nk buat memang tukang masak ni peminat tegar salad betik siam ni...suami pun sama...bleh kata kerap sangat duk buat somtam kat sni...tpi memang kira makanan yg sihat ni deh...tu pun ada sparuh lgi betik yg bli wken haritu...ishhh! tgk yg ni lidah ni rsa nk mkn plak...Inysaa Allah diner nti mkn somtam lagikk laa...Inysaa Allah semoga jumpa lagi dan mohon maaf atas segala khilaf...

Bahan-bahan
  • 1 mangkuk betik muda yang disagat panjang 
  • 1 biji limau nipis - amik jusnya
  • 1 biji tomato 
  • 2 biji cili padi 
  • 2 ulas bawang putih 
  • 1/4 cawan nisan putih (gula kabung thai) @ secukupnya 
  • kicap ikan secukup rasa (fish sauce) & secubit serbuk perasa jika suka 
  • kangkung dan kacang panjang 
  • sedikit kacang tanah yang digoreng 
  • sedikit udang kering thai (warna oren tu)
Cara

1. Dalam lesung masukkan nisan somtam, gesek-gesek biar hancur/lembut. Kemudian masukkan cili padi dan bawang putih. Tumbuk sikit sekadar nak pecahkan bawang dan cili. 
2. Masukkan tomato, gesek lembut je, masukkan kicap ikan secukupnya dan jus limau. Sebatikan dan rasa apa yang kurang, biar ada rasa manis, masin yang seimbang dan sedikit rasa masam. 
3. Dalam mangkuk satukan betik, udang kering, kacang tanah dan sos tadi. Gaul sebati. 
4. Sedia untuk dihidang bersama kangkung atau kacang panjang. 

msa kat msia dlu nk mkn beli je...sbb xjumpa betik muda...pastu udg kering oren dgn nisan putih thai pun xde jual...kna beli kat rantau panjang baru ada...tpi kat sni semua tu ada jual...apa lagi tu yg xlepas peluang duk buat somtam ni...cuma yg betiknya xde kuning2 sikit...muda betul...tapi tetap sedapp...dgn masam manis pedasnya tu...

1 comment:

  1. sedapnya !

    http://sasuzanazanudin.blogspot.com/

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...