Ya Allah..sesungguhnya padaMu aku berserah..

'Bila ALLAH makbulkan doamu, maka DIA menyayangimu, bila DIA lambat makbulkan doamu, maka DIA ingin mengujimu, bila DIA tidak makbulkan doamu, maka DIA merancang sesuatu yang terbaik untukmu. 0leh itu, sentiasalah bersangka baik pada ALLAH dalam apa jua keadaan..kerana kasih sayang ALLAH itu mendahului kemurkaanNya'...

Monday, April 27, 2015

Kerepek Daun Kangkung..Ralik Makan Kerepek Ni..

Assalamualaikum w.b.t..'Allahuma innaka afuwwun karimun tuhibul afwa fa'fuanni'..sesambil duk masak nasi ayam utk tghri ni...Inysaa Allah, update daun kangkung goreng ni la skjap...ralik dibuatnya...pas shelai2 kunyah, tgk dh licin pinggan...snak yg ringkas dan jimat kos...sebenarnya idea dri satu menu dikedai thai...tunggu kemunculan menu tu ye...update versi ni dlu...dh buat 2x...Alhamdulillah semua dgn izinNya...msih guna batter yg sma sprti buat udg celup tepung...pisang goreng cheese dan fish n chips sblum ni...ada kat sini...memang keeper rspi...Inysaa Allah semoga jumpa lagi...nk smbung msak nasi ayam plak...mohon maaf atas kekurangan yg ada...

klu blum ada ilham nk buat apa utk kudapan ptg ni...bleh la cri kangkong buat kerepek ni...

Kerepek Daun Kangkung by http://ilhamdapur.blogspot.com
Bahan-bahan
  • daun kangkong secukupnya - cuci & toskan
  • 1/2 cawan tepung beras 
  • 1/4 cawan allpurpose flour 
  • 1 sudu kecil baking powder 
  • 50ml susu segar 
  • 1/4 sudu kecil yis kering - larutkan dalam 2 sudu besar air suam 
  • 1-2 titik pewarna kuning 
  • air sejuk peti secukupnya @ air biasa pun ok, sbb nak masuk peti pulak
  • sedikit serbuk pati ayam @ garam 
Cara

1. Dalam mangkuk satukan bahan kering, kemudian masukkan susu segar, yis, pewarna dan air (air tu masuk sikit-sikit, maz tak sukat pun, adunan ni cair gitu, cair lagi dari bancuhan goreng pisang), kemudian simpan dalam peti selama 4-5 jam atau semalaman, maz bancuh malam untuk guna esok.
2. Panaskan minyak secukupnya, masukkan daun kangkong dalam adunan, amik sehelai-sehelai, masukkan dalam minyak panas, jarakkan masak goreng baru tak melekat dan guna api sederhana besar.
3. Goreng hingga garing dikedua bahagian, angkat dan toskan dan boleh la dihidang bersama sos pilahan.

bli kangkong seikat bleh 2x goreng...tetap ranggupp wpun dh sejukk...aiman dgn babanya sukaa sangat...bancuhan tu kira bila celup daun tu lekat sikit2 kat daun...ni yg buat kli ke 2 dh...

2 comments:

  1. first time dengar krepek kangkong..macam sedap jer :)

    ReplyDelete
  2. Wah..daun kangkung pun dh berguna..hihihi

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...