Ya Allah..sesungguhnya padaMu aku berserah..

'Bila ALLAH makbulkan doamu, maka DIA menyayangimu, bila DIA lambat makbulkan doamu, maka DIA ingin mengujimu, bila DIA tidak makbulkan doamu, maka DIA merancang sesuatu yang terbaik untukmu. 0leh itu, sentiasalah bersangka baik pada ALLAH dalam apa jua keadaan..kerana kasih sayang ALLAH itu mendahului kemurkaanNya'...

Wednesday, December 1, 2010

Cucur Udang & Cucur Kembong

Assalamulaikum..dh bkpes ke smua..dpt cucuq pepgi ni sdp jgk..kli ni nk senang keje buat 2 in 1 trus..rspi asalnya cucuq blis kmbung..tpi kita buat versi cucuq udg..cucur kmbung pun wak jgk skit..rspi skli lgi dri Sofinar Myresipi..mksih Sofi utk rspi yg mudah dan enak ni..lain kli bleh wak lgi..mtak izin letak rspi kat sni plak ye..jgn ada yg trkzut ayam la ye ngok cucuq kita kat bwah tu..hehee..

adoiiiii..klakor btul ngok cucuq udg ni..org lain pnye cucuq udg cntik je trletak udgnya tu..kita pnye udg mcm nk lompak kluar!! hehee..bsar udg dri cucuq!! apa nk buat dh udg saiz gdebak je yg ada lam pti tu..kita tngek je la jgk..knonnya xnk ptong la tkut xcntik klu letak udg spruh2..last2 jdi mcm udg tmpal je! pastu time mkn kna kupas klit plak..keras la weii klitnya tu..udg bsr!! kihkih....

kelakor pun klakar lah! sndri yg mkn..layan nga sos yg kita kisar cili merah..bawang putih..sos cili sikit dgn air..sdkit nesan karek/gula melaka..gula dan garam sckup rsa..pastu masak shingga mndidih..sjukkan dlu bru kuah jdi lebih pekat..cdpppp..posing je la..gdebak pun gdebak lah..sndri buat kan..hehee..

ni cucuq kmbungnya..memang kmbung!! time greng tu dia trblik sdri lam kuali tu sbb bulat..pnuh nga angin gtuw..cdppp la cucuq gna yis ni..

Cucur Udang / Cucur Kembung
Bahan-bahan ( 5 orang makan )

  • 300g tpg gandum
  • 1 biji telur
  • 1 sudu kecil yis mauripan
  • 1/2 cawan ikan bilis - maz ganti dgn isi udg
  • 1 labu bwg besar
  • 2 pokok daun bawang - maz guna daun parsly + daun bawang
  • 1 1/2 cawan air
  • taugeh jika suke - xletak, xde
  • garam secukup rasa
  • sedikit serbuk kunyit - maz guna sdkit pwrna kning

Cara-cara

1.Blender bilis, telur, bawang dan air bersama hingga semua hancur

2.Gaul tpg dan yis sekejap, masukkan semua bahan dan gaul rata. Perapkan sekejap lebih kurang 30 minit

3.Jemput2 dan goreng, cucur ni lembut dan bulat2. Enak dicicah sos cili

9 comments:

  1. cucur udang...sedapnya kak....cicah ngan sos best ni...

    ReplyDelete
  2. cucur udang, cucur kembung.... dua2 pun pebret kak rose nih... x makan nasik pun x pe kalau dapat cucur ni!

    ReplyDelete
  3. cantik rupa cucur kembung tu

    ReplyDelete
  4. Lapar je masuk rumah KakMaz ni tau...pass me some pls!! :D

    ReplyDelete
  5. nampak gebu aje cucur kembong nie mazz...

    ReplyDelete
  6. Maz..kt KL sekrg ni musim hujan..klu dpt mkn cucur udang tue..sekali ngap je...hehe..

    ReplyDelete
  7. salam kak maz...
    kak, kalau nak letak udang pun, agak2 laaa..ni saja nak goda mat gebu..sabar jee lahh.hehe

    ReplyDelete
  8. ~ mas..memang klu cucuq2 ni sdp kan..kmaz pun suke cucuq udg ni..rspi sofinar ni memang lembut la..

    ~ kak roes..kak pun pminat ccuq jgk ye..btul tu kak..org kata kue tg xmuak kan..pas stu2 msuk mlut..hehee..

    ~ yani..kbtulan je kut yani..hehee..tpi rspi sofi ni memang kmbung..bolat2 aje..trapung2 lam kuali tu..

    ~ love..4 u dear..no prblum..just wait ye..heheee..

    ~ kak dayang..memang kmbung cucur ni kak..cdppp plak tu..kita suke..

    ~ qira..memang kmbung n gebu qira..pastu2 msuk mlut..sdpp..

    ~ lyza..oooo ujan ye..elok sngat la klu ada cucuq ptg2 kan..sonang ati..kihkihhh..

    ~ cik mat..wsalam..haaa..tu la psai..npe xletak lobster ke trus kan..hahaa..apa nk buat cik mat..xde udg kcik..kmaz bli smua yg bsar2..tmpal pun tmpal lah..sibaik xde gatai2..heheee..

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...