Ya Allah..sesungguhnya padaMu aku berserah..

'Bila ALLAH makbulkan doamu, maka DIA menyayangimu, bila DIA lambat makbulkan doamu, maka DIA ingin mengujimu, bila DIA tidak makbulkan doamu, maka DIA merancang sesuatu yang terbaik untukmu. 0leh itu, sentiasalah bersangka baik pada ALLAH dalam apa jua keadaan..kerana kasih sayang ALLAH itu mendahului kemurkaanNya'...

Saturday, December 11, 2010

Jam Bread Pudding

Assalamualaikum..pstime buat pding rti yg mcm ni..memang jrang sngat buat pding2 ni sbb anak2 xmkn..kita sdri pun xgemar..sma la pding agar2 pun..xde yg mkn..ni pun buat sbb nk hbiskan rti bun yg lebih buat rti tampal aritu..sbnarnya pding ni dh buat 2 ari lepas..kat sni asik msk je..tu yg bnyk bnor n3 nyee..tpi npaknya kita telah jtuh cintan laa! sdppp sngat bila dimkn brsama almond panggang..sos stoberi segar dan ada plak eskrim..walaaa enak snguh!! rspi kat bwah ni versi yg kita buat..ringkas dan snang aje..memang kna nga citarasa la pding ni..pasti akan buat lgi! idea pding jam ni dpt dri rspi Bobby Flay yg kita dah ejus dan tokok tmbah skit ikut slera..klu nk rspi asal klik kat tlisan merah tu je..

saat mnjamu slera..wpun dh jtuh cintan..tpi kita cma mkn yg dlm pngan utk snap ni je..mcm biasa la yg slbihnya tu suami la yg kna habiskan..anak2 memang xmkn..tu yg xde minta nk buat pding2 ni..buat pun skit je..3 bjik bun..

fresh from the oven usang ku..tetap brjasa tu..kat bwah ni rspi utk bks kecik je ye..

Jam Bread Puding by Ilhamdapur.blogspot
Bahan-bahan ( casserole 7x5inci)
  • 3 bji bun bulat @ apa-apa roti yang sesuai
  • 350ml susu segar
  • 2 biji telur saiz A
  • 5 sudu besar gula halus (gula ni maz tak sukat sebanarnya, agak2 la ye)
  • 1 sudu kecil vanilla
  • sedikit garam
  • sedikit butter - untuk sapu pada casserole
  • buah strawberi secukupnya
  • jam secukupnya - maz guna linggonberry jam, boleh guna rasberi/strwaberi @ apa-apa jam ikut citarasa
  • ais krim vanilla secukupnya - optional
  • 1/2 cawan slice almond - dipanggang sekejap @ goreng tanpa minyak

Cara

1. Panaskan oven suhu 170 C. Sapu butter pada seluruh casserole.

2. Kisar 8-10 biji buat stroberi dengan sedikit gula dan air (air tu sikit je ye). Ketepikan

3. Belah bun dan susun sepenuhnya dalam casserole. Sapu jam pada seluruh permukaan bun/roti. Kemudian tuang sikit sos stroberi yang dikisar atas roti yang telah disapu dengan jam tadi (yang selebihnya ketepikan).

4. Dalam mangkuk lain, satukan telur, gula, vanilla, susu segar dan sedikit garam. Kacau sebati dengan wish. Tuang bancuhan susu atas roti secara perlahan-lahan sambil tekan sikit dengan sudu. Biarkan seketika dalam 7-10 minit.

5. Tabur separuh dari almond panggang atas roti, taburkan juga sedkit gula (dalam 1/2 sudu besar). Masukkan dalam oven dan bakar selama 35-40 minit.

6. Sejukkan seketika dalam 5 minit sebelum dihidangkan. Kemudian boleh la dihidangkan dengan vanilla ais krim, sos stroberi segar dan taburkan slice almond panggang. Sedia untuk dinikmati. Selamat Mencuba...

2 comments:

  1. salam maz
    kalaulah kak ilah ni jadi penerbit buku msak kan pasti org pertama kak ilah ajakl adalah maz.. gambar dan hiasan mcm 5 star punyee kan kak dah kata tmpohhari.. mmg kelasss puji ikhlas ni tak niat apa2 ponggg..

    ReplyDelete
  2. Assalam maz sihat ka?wah bread pudding kita pun lama tak buat sama la anak2 kurang tu yg ibunya malesss tu

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...