Ya Allah..sesungguhnya padaMu aku berserah..

'Bila ALLAH makbulkan doamu, maka DIA menyayangimu, bila DIA lambat makbulkan doamu, maka DIA ingin mengujimu, bila DIA tidak makbulkan doamu, maka DIA merancang sesuatu yang terbaik untukmu. 0leh itu, sentiasalah bersangka baik pada ALLAH dalam apa jua keadaan..kerana kasih sayang ALLAH itu mendahului kemurkaanNya'...

Monday, December 27, 2010

Strawberry Lava

Assalamualaikum..nk hbiskan stok stbri yg ada..nk godek buat yg susah2 maleh la plak..jdi kita kisar buat dsert mcm ni je la..senang keje..yg pnting sdpppp..ni pun namanya tu sesedap rasa je main letak..hehee..lava tu utk buah stobri kisar..ala2 mcm lava gtuw la kan..


Strawberry Lava by ilhamdapur.blogspot
Bahan-bahan (resipi anggaran)
  • 8-10 biji buat straberi - dikisar dengan 3-4 sudu besar gula dan 3-4 sudu besar air (sekadar nak bagi boleh kisar je) dan ketepikan - boleh jgk guna buahan lain yg sesuai sprti mangga, rasberi, blueberi, kiwi dan sbgainya
  • 2 cawan ais kiub
  • 4-5 sudu besar susu pekat manis
  • 1/3 cawan susu segar (susu segar ni pun jangan banyak sangat, nanti cair plak)
  • sedikit garam (sikit je ye, agar balen rasa lemak manisnya)
Cara

1. Dalam pengisar, masukkan ais kiub, sedikit garam, susu pekat dan susu segar, kisar sehingga ais hancur (rasa kalau tak cukup manis boleh la tambah susu pekat sikit lagi, tapi jangan terlalu banyak sebab buat stoberi dah manis jgk)

2. Dalam gelas atau bekas yang sesuai, tuang sampai separuh gelas, kemudian masukkan perlahan-lahan buah stoberi yang dikisar pula. Boleh la dihias ikut kretiviti dan sedia untuk dinikmati. Selamat Mencuba...

mkn time..yumm..yumm..enak bangat..

8 comments:

  1. Wow!! Wowwww!!!
    Tak tahan nih.. nak sikit..

    ReplyDelete
  2. wooowww..tergodanya tengokkkkk....

    ReplyDelete
  3. mak haiii..pengsan tengok lava...tu pun banyak lagi stroberi tu kak..meh campak skit kat mesia...

    ReplyDelete
  4. Amboi sedap tu Maz...kita ni pose hr ni...klu dpt segelas utk berbuka nnt kan best...!!

    ReplyDelete
  5. wah ni yg terliur ni kak...nk kutip buat strawberry ler blk sini...sini dah x byk ...btw memang menarik nengoknya sure sedap kan....:)

    ReplyDelete
  6. mmg ni blog resepi jek ek

    mcm tau2je i tak tau masak

    suka ar jumpa blog ni

    i folo n link u tau

    ReplyDelete
  7. maz~kwn-kwn..
    Mksih smua sudi sngah dan tnggalkan komen utk kita..jom kita minum dlu..hehee..cdpp..

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...