Ya Allah..sesungguhnya padaMu aku berserah..

'Bila ALLAH makbulkan doamu, maka DIA menyayangimu, bila DIA lambat makbulkan doamu, maka DIA ingin mengujimu, bila DIA tidak makbulkan doamu, maka DIA merancang sesuatu yang terbaik untukmu. 0leh itu, sentiasalah bersangka baik pada ALLAH dalam apa jua keadaan..kerana kasih sayang ALLAH itu mendahului kemurkaanNya'...

Friday, November 14, 2014

Nasi Tomato Lagi..

Assalamualaikum w.b.t...'La ilaha illa annta subhaanaka inni kuntu minaz zolimin'...Alhamdulillah bertemu sekali lagi dipgi jumaat yg barakah...semoga Allah permudahkan segala urusan kita hari ini yg membawa kebaikan...Inysaa Allah...nasi tomato atau yg seangkatan dgnnya memang antara yg selalu dimasak...dapat sambutan hangat kalu nasi jenis 1 lauk gini...dah banyk kali sangat duk masak...ni menu 3 minggu sudah...rspi lebih kurang je mcm yg updated sblum ni...ada kat sini...cuma yg ni buat versi mudah lagi...Insyaa Allah semoga jumpa lagi...surah Al-Khafi menunggu pembacanya dihari jumaat dan juga sunnah Rasulullah saw...ingatan utk diri sendiri jgk...mohon maaf atas segala kekurangan...

pasangannya ayam masak merah dan acar timun mentah...tghari ni dapur cuti la...skjap lgi lepas solat jumaat nk merayau cri mkn...hri minggu kan...

Nasi Tomato by http://ilhamdapur.blogspot.com
Bahan-bahan
  • 2 cawan beras basmati - cuci dan rendam 8-10 minit
  • 1/4 cawan susu cair
  • 3 ulas bawang merah - tumbuk 
  • 1 ulas bawang putih - tumbuk 
  • 5-6 sudu besar minyak sayur
  • 1 helai daun pandan
  • 5 kuntum bunga lawang, bunga cengkih, buah pelaga dan 1 kulit kayu manis (4 sekawan)
  • 1 biji buah tomato - dadu
  • 2-3 sudu besar pes tomato
  • 1 kiub pati ayam/daging/garam secukup rasa
  • gajus/kismis jika ada - maz xletak, anak tak minat
 Cara

1. Panaskan minyak (maz guna periuk nasi letrik terus). Masukkan bahan tumbuk dan rempah 4 sekawan, tumis biar wangi. 
2. Masukkan daun pandan dan buah tomato, masak biar tomato layu.
3. Masukkan pes tomato, kacau sebati, masukkan air secukupnya (jangan terlebih air nanti nasi tidak berderai elok, maz cuma lebihkan 1cm je air dari paras beras) dan kiub pati, masak biar air mendidih.
 4. Masukkan susu cair, gajus/kismis jika ada dan beras. Kacau sebati, rasa jika perlu tambah garam dan tutup periuk biar nasi masak sepenuhnya. Bila dah masak gemburkan nasi dengan garfu.
 5. Boleh la dihidang bersama ayam masak merah atau lauk pilihan dan acar timun.

memang pabret umat kat rumah ni klu nasi tomato ni...tpi memang senang pun kan...xpyah nk pening buat 2-3 jenis lauk...memang sedapp diganding dgn ayam masak merah...Insyaa Allah esk update ayamnya...

1 comment:

  1. Maazzzz...nak tumpang mamam nasi tomato sepinggan..daapnyerr!!

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...